در نامه استاد پاپلی یزدی به اشرف غنی تاکیدشد: جلب مشارکت آزادیخواهان جهان برای حفظ دستاوردهای افغانستان/ میدانم که با این نوشتن این نامه دشمنی طالبان را برای خودم می‌خرم

 

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس تهران

جلاتمآب دولت پناه جناب آقای دکتور محمد اشرف غنی احمدزی دامه عزه
ریاست محترم جمهوری اسلامی افغانستان

با کمال احترام و سپاس از حضرتعالی برای پاسداران از استقلال و آزادی افغانستان عزیز

موضوع: رویکرد به افکار عمومی و جلب مشارکت همه آزادیخواهان جهان برای حفظ دستاوردها در افغانستان

این روزها برخی خبرهای ناراحت کننده به دوستداران افغانستان و آزادی‌خواهان جهان میرسد. البته تا وجود شریف در راس حکومت هست جای نگرانی نیست.

بنظر می‌رسد دولت‌های غربی و اعضای ناتو مثل همیشه خلاف وعده کرده‌اند. از آن‌ها هیچ انتظاری نیست. مسلما مذاکره با آن‌ها ادامه می‌یابد.

دست آورد آزادی و گذر از گروهای خشن تروریستی و رسیدن به حکومت دموکراتیک در افغانستان پیروزی انسان‌های خردمند در کل جهان است. موفقیت حکومت و دولت آن والامقام خاص افغانستان نیست، بلکه پیروزی آزادی و برابری در کل جهان است. همه آزادی خواهان جهان چشم به تحولات افغانستان دارند. جولان دادن گروهی واپسگرا که همه اصول انسانی- اسلامی را زیر پا گذاشته اند مبارزه با انسانیت و اصول مدرنیته است. مسلما آن‌ها شکست خواهند خورد. اما ددمنشی و ترور می‌تواند به ملت و دولت افغانستان خسارت وارد کند و قلب همه دوستداران آزادی و افغانستان را به درد آورد. من به نام آزادی و انسانیت و محتبی که در قلب خود برای کشور و ملت افغانستان و احترامی که به شخص حضرتعالی دارم پیشنهادات خود را در جلب مشارکت همه آزادی خواهان جهان به حضور آن عالیجاه تقدیم می‌دارم:
یک: اطلاع رسانی به همه مردم دنیا، به خصوص افغانستانی‌های پراکنده در سراسر جهان. میلیون‌ها افغانستانی پراکنده در دنیا کشور خود را دوست دارند. به آزادی و دموکراسی و اصول مدرنیته اعتقاد دارند. آن‌ها حاضرند به طرق مختلف از جمله تبلیغات، اطلاع رسانی بر افکار عمومی جهان تاثیر بگذارند. آن‌ها توانایی برانگیختن افکار عمومی را برای دفاع از ارزش‌های والای انسانی دارند. هزاران هنرمند و نویسنده ورزشکار و میلیاردر افغانستانی در سراسر جهان آمادگی اجرای برنامه‌های دولت حضرتعالی برای پاسداران از آزادی دارند.  مهاجرین افغانستانی با بسیج افکار عمومی جهانی سلاحی برنده‌تر و قاطع تر از هواپیماهای ناتو و سربازان آمریکایی برای کشور مظلومشان به ارمغان خواهند آورد.

آن جلالت‌مآب اگر صلاح می دانند یک سری سخنرانی برای مردم دنیا داشته باشند. سخنرانی و مصاحبه برای مردم آمریکا و اروپا و چین و هند و همه دنیا. امید است که همه سفرای افغانستان در سراسر دنیا با الهام گرفتن از فرمایشات آن والامقام با مردم کشورها مستقیما صحبت کنند. سیاستمدران، دانشمندان، دانشگاهیان، هنرمندان و نویسندگان افغانستانی نیز فعالیت‌های اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود را برای دستاورد‌های آزادی و دموکراسی در افغانستان با هماهنگی دولت آن بزرگوار انجام دهند.

شاید لازم باشد دولت افغانستان یک ساختار و یک وزارتخانه تبلیغات و اطلاع رسانی و دریافت کمک ایجاد کند.

همه مردم کشور‌های درگیر در افغانستان باید در جریان باشند که با پیشروی تروریست‌ها خون فرزندان آن‌ها هدر می‌رود.

زن‌ها و بانوان افغانستان نقش بسیار مهمی در حفظ دستاورد‌های آزادی و دموکراسی دارند. زن‌های افغانستان می‌دانند که در زیر حکومت طالبان آن‌ها بازندگان اصلی خواهند بود. طالب هیچ حقی برای زن‌ها قائل نیست. طالب زن‌ها را به دوران بربریت خواهد برد. همه زنان افغانستان باید بسیج شوند و از همه زن‌های عالم کمک بگیرند. افکار عمومی زن‌های عالم را باید علیه طالبان بسیج کرد.

سلاح افکار عمومی جهان صدها بار برنده‌تر از بمب‌های ناتو است. یک دلار و یا یوروی اهدایی مردم ارزشش از هزاران دلار دولت آمریکا بیشتر است.

تمام کهنه سربازانی که در افغانستان خدمت کرده‌اند و یا مجروح شده‌اند باید تبدیل به یک مبّلغ و کمک‌رسان به دولت دموکراتیک افغانستان شوند وگرنه زحمات آن‌ها هدر می‌رود. خانواده‌های ژنرال‌ها و افسران و سربازان مامور در افغانستان باید از دولت افغانستان حمایت کنند وگرنه تلاش همسران و فرزندان آن‌ها به نتیجه نخواهند رسید.

در هر صورت باید رویکرد را از دولت‌ها به طرف مردم افکار عمومی جهان گرداند. باید از تمام تشکل‌های مردمی دنیا کمک خواست (N.G.O)

دو: دولت پاکستان و همه دولت‌هایی که از طالبان دفاع و یا حمایت می‌کنند باید بدانند طالبان در افغانستان پیشرفت‌هایی داشته باشند باید منتظر ناامنی باشند. مسکو و پکن و لندن و واشنگنن و همه دولت‌های منطقه باید بدانند که اگر با طالبان مذاکره کنند و به آن‌ها امتیاز بدهند باید خیلی زود منتظر ناامنی در چجن و مسکو و در سین کیانگ و ارومچی و پکن و لندن و واشنگتن و اسلام آباد و کراچی و دهلی (دلهی) و عربستان و امارات و تاجیکستان و کل آسیای مرکزی و تمام مناطق نفتی دنیا باشند. این قوم به هیچ تعهدی پایبند نیست. در هر قراردادی اول به فکر خدعه است.

سه: باید ژنرال‌ها و ارتش و نیرو‌های مسلح و اردوی افغانستان یادآوری کرد که کوتاه آمدن در مقابل طالبان به معنی تیرباران شدن در آینده است . اگر افرادی از ارتش افغانستان فکر می‌کنند با پیوستن به طالبان جان سالم به در می‌برند مطمئن باشند که در آینده به دست طالبان نابود خواهند شد. هم جانشان را از دست می‌دهند و هم شرافتشان و حیثیت و ناموسشان را فنا خواهند کرد.

چهار: از طرف دولت افغانستان در همه کشور‌های دنیا حسابی در بانک‌ها باز شود تا کمک‌های مالی افغانستانی‌های مهاجر و همه طرفدارن آزادی و عدالت درآن واریز شود. در صورت اطلاع رسانی گسترده، حجم کمک‌‌هایی مالی مردم جهانده‌ها برابر کمک‌ها فعلی دولت خواهد بود.

من شخصا می‌دانم که با نوشتن این نامه دشمنی این قوم تروریست رابرای خود می‌خرم. امنیت خودم و خانواده‌ام را به خطر می‌اندازم. اما من تکلیف و وظیفه خود را آنچنان که می‌فهمم انجام می‌دهم. گمان می‌کنم هر انسان آزادی‌خواه و عدالت دوست که نگران امنیت میلیون‌ها انسان است باید به وظیفه خود عمل کند. باید با قلم و زبان و با پول و کمک‌های بشردوستانه دولت افغانستان را یاری داد.

مسلما دولت افغانستان باید ارتباطات خود را با دولت‌های جهان دوام بخشد. اما رویکرد بسیار گسترده با مردم و. افکار عمومی جهان را نیز باید تجربه کند. رهبری و هدایت حضرتعالی و همکارنتان در بسیج افکار عمومی مهاجران افغانستانی و مردم جهان بسیار کارگشا خواهد بود.

با تقدیم شایسته ترین احترامات

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس تهران/ اعتماد ساز

 

دیدگاهتان را بنویسید