دبیرکل ناتو: حاکمیت دوباره طالبان تراژدی است

دبیرکل ناتو اعلام کرد، وزرای امور خارجه این ائتلاف در نشست قریب‌الوقوع روز سه‌شنبه درباره مهم‌ترین مسائل امنیتی از جمله بسیج نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین و بحران مهاجرت در مرز بلاروس مذاکره خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو سه‌شنبه و چهارشنبه ۳۰ نوامبر و اول اکتبر (۱۰-۹ آذرماه) در شهر ریگا، پایتخت لتونی دیدار خواهند کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت: این وزرا درباره ادامه بسیج نظامی روسیه در داخل و اطراف اوکراین که بی‌دلیل و غیرقابل توضیح است، رایزنی خواهند کرد.

وی افزود: این اقدام روسیه تنش‌هایی را به وجود می‌آورد و خطر به وجود آمدن سوءتفاهم‌ها را افزایش می‌دهد. روسیه باید از خود شفافیت نشان داده و تنش‌ها را کاهش دهد. ناتو در حالی که برای گفت‌وگو آماده است، قدرت دفاعی و بازدارندگی خود را نیز حفظ می‌کند.

استولتنبرگ تصریح کرد: این وزرا همچنین درباره بحران مهاجرت در مرز با بلاروس صحبت خواهند کرد؛ بحرانی که در حقیقت یک سوء استفاده بدبینانه از مردم آسیب‌پذیر برای تحت فشار گذاشتن متحدان ما همچون لهستان، لتونی و لیتوانی است.

استولتنبرگ روز یکشنبه به همراه اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی به لیتوانی و سپس به ریگا، مرکز لتونی سفر خواهند کرد.

وی گفت: همکاری نزدیک میان ناتو و اتحادیه اروپا برای مقابله با این کمپین ترکیبی که هدفش بی‌ثبات کردن کشورهای ماست، کاملا حیاتی و ضروری است.

وزرای امور خارجه ناتو در این نشست همچنین اوضاع امنیتی در افغانستان، اوکراین و گرجستان و همچنین نقش ناتو در تقویت ثبات و امنیت در منطقه غرب بالکان در بحبوحه تنش‌ها میان صربستان و کوزوو و جاه‌طلبی‌های جدایی‌طلبانه در جمهوری صرب بوسنی در بوسنی-هرزگوین را بررسی خواهند کرد.

دبیر کل ناتو گفت: وزیران خارجه درباره‌ افغانستان باهم بحث می‌کنند. ما پس از فروپاشی ناگهانی دولت و نیروهای مسلح افغانستان در ماه اوت، ارزیابی جامع از نقش ناتو را آغاز کردیم.

وی تاکید کرد که حاکمیت دوباره طالبان برای مردم افغانستان یک تراژدی است.

“مفهوم استراتژیک” بعدی ناتو و کمک این ائتلاف به کنترل تسلیحات بین‌المللی نیز یکی دیگر از موضوعات بحث در این نشست خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید