دانشگاه فردوسی مشهد ۳۴۵ قرارداد پژوهشی با بخش صنعت به ثبت رساند

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۳۴۵ قرارداد پژوهشی و فناورانه به ارزش سه هزار و هفتاد و هفت میلیون یورو بین این دانشگاه و بخش صنعت به ثبت رسید.

به گزارش اعتمادساز، مهدی پناهی افزود: این قراردادها که از نظر ریالی نیز ۹۱۰ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است، ۱۵۰ نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه را به خود مشغول خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دفتر ارتباط با صنعت و جامعه (TTO) به عنوان یکی از موتورهای محرک در اقتصاد دانش محور و روشی موثر و کارآمد در مسیر تولید فناوری و انتقال و تجاری‌سازی دارایی‌های فکری محسوب می‌شود و این دفتر به عنوان ساختاری نوین برای توسعه نظام مند دارایی‌های فکری دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری و مکانی برای تعامل میان نقش آفرینان توسعه محصولات دانش پایه ایجاد شده است.

پناهی شناسایی نیازهای صنعت و ارائه آن به دانشگاه را یکی از وظایف بخش ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد دانست و اظهار کرد: ساختار سازمانی مدیریت ارتباط با صنعت و جامعه این دانشگاه بر سه ضلع توسعه بازار و انتقال فناوری، مدیریت طرح های برون دانشگاهی و اداره مهارت افزایی و توسعه کارآموزی بنا شده است.

وی اضافه کرد: کمک به تربیت دانشجویان توانمندتر با مشارکت آنها در قراردادهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه و همچنین حضور در برنامه های کارآموزی بلندمدت دانشگاه از دیگر اقدامات این مرکز است.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، درصورتی که صنایع از طرح‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه استفاده کنند و این امر به انعقاد قرارداد میان آنان ختم شود، در حوزه مالیات از تخفیف‌هایی برخوردار خواهند شد و پس از عقد قرارداد پژوهشی و نوآورانه با دانشگاه، روند اجرای آن داوری خواهد شد. در این حوزه، طرح‌های پژوهشی و نوآورانه با بالاترین کیفیت از سوی دانشگاه به صنایع ارائه می‌شود.

او بیان کرد: آیین‌نامه کارآموزی بلندمدت برای تمامی دانشگاه‌های کشور ارسال و ابلاغ شده و از پاییز امسال در دانشکده مهندسی و علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز اجرایی شده است. بر این اساس و با پذیرش دانشجویان کارآموز در صنایع به جذب و ماندگاری آنان در استان و کشور کمک می‌شود که این امر در حوزه تامین نیروی انسانی صنایع نیز موثر است.

پناهی اظهار کرد: با اجرایی شدن کارآموزی بلندمدت در این ۲ دانشکده تاکنون ۳۳ دانشجوی این دانشگاه توانسته اند در ۱۵ شرکت به مدت یک سال مشغول به کار شوند.

دانشگاه فردوسی مشهد با قدمت بیش از ۷۰ سال یکی از اولین دانشگاه های کشور است که با ۸۰۰ عضو هیات علمی، قطب علمی شمال‌شرق کشور محسوب می شود.

این دانشگاه اکنون حدود ۲۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین المللی نیز در این دانشگاه تحصیل می کنند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید