“داستان بارانی” روایت دلدادگی‌های جانباز مدافع حرم به شهید سلیمانی‌

داستان بارانی روایتگر دلدادگی‌های جانباز مدافع حرم به شهید حاج قاسم سلیمانی است و همراهی با او در تولید این مستند باعث شد تا خودم و همچنین او را بهتر بشناسم و بتوانم بهتر دیدگاه‌های ایشان را به جامعه از طریق فضای داستان منتقل کنم.

به گزارش اعتمادساز،همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردارشهید حاج قاسم سلیمانی،مستند “داستان بارانی” به کارگردانی حسین نژاد موسی و تهیه کنندگی هاشم مسعودی ومجتبی احسانی در پردیس سینما هویزه مشهد برای نخستین بار اکران و رونمایی شد.

این فیلم از مجموعه تولیدات رویداد “سینما حماسه ” محصول باشگاه فیلم رویش ، دبیرخانه حماسی حوزه هنری خراسان رضوی و مرکز مستند “سوره” است، که توانسته درهفدهمین جشنواره بین المللی شهید آوینی و در بخش سینما حقیقت این جشنواره نیز حضور پیدا کند.

داستان این فیلم مسیری طولانی اما مقصدی نزدیک دارد و روایتگر دلدادگی های جانباز مدافع حرم به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که به عشق او و با موتور سیکلت از مشهد سفری را به دیار سردار دل ها آغاز می‌کند که در آن رویدادهای متفاوتی به وقوع می پیوندد.

تولید محصولات سینمایی با محوریت حاج قاسم در مراسم اکران و رونمایی فیلم

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این مراسم اظهارداشت:مستند طولانی “داستان بارانی ” یکی از تولیدات رویداد سینما حماسه است که با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته شده و روایتگر دلدادگی یکی از جانبازان مدافع حرم به سردار دل ها است.

وی ادامه داد:رویداد “سینما حماسه ” با هدف تولید آثار سینمایی حماسی در حوزه هنری شکل گرفت و طرح های بسیاری درهمین خصوص به دبیرخانه جشنواره ارسال و پس از بررسی در کمیته های تخصصی چند طرح منتخب برگزیده شد.که تولید مستند بارانی یکی از خروجی های این رویداد است و سه مستند و سه اثر داستانی دیگر نیز با مضامین حماسی درحال تولید است

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی افزود:امروزه تولید محصولات هنری با رویکردحماسی در بین علاقه مندان به فرهنگ وهنر بسیار دیده می‌شود و حوزه هنری براساس رسالت‌هایی که دارد از تولید آثار سینمایی حمایت می‌کند.

عسگری با بیان اینکه یکی از اهداف ما این است تا روحیه حماسه و امید را درآثار سینمایی بیشتر نشان دهیم بیان کرد:شخصیت حاج قاسم متعلق به همه مردم ایران است که این روزها با گرامیداشت نام و یاد این شهید برای مردم دوباره زنده می‌شود و هرچه قدر برای این سردار شهید گرانقدر کار کنیم و رشادت‌ها و دلیری‌هایش را به تصویر بکشیم باز نیز کم است.

وی خاطرنشان کرد:یکی از ویژگی های حماسه نشان دادن قهرمان در داستان نمایش است و بزرگترین قهرمان ما در این روزها کسی جز حاج قاسم سلیمانی نیست.

مستند بارانی داستانی از دلدادگی‌های جانباز مدافع حرم

حسین نژاد موسی، کارگردان این مستند نیز اظهارداشت:در سال 1400 و پس از انتشار فراخوان رویداد ملی سینما حماسه،طرح مستند داستان بارانی ارائه و بعد از چند جلسه طرح توسط داورها پذیرفته و به مرحله تولید رسید. ودرمرحله تولید به دلیل سختی‌های کار ضبط این فیلم 10 ماه طول کشید و حدود 6 ماه زمان صرف شد تا کار به خط پایان برسد.

این کارگردان همچنین درخصوص ایده شکل‌گیری فیلم توضیح داد:سوژه این فیلم درباره گروهی از جامعه است که ما با آنها نشست و برخواست بسیاری داریم و من همیشه فکر می کردم  که نسبت به این افراد شناخت کامل دارم اما وقتی با رضا بارانی جانبازی که داستان فیلم بر اساس شخصیت او پیش می رود، آشنا شدم، احساس کردم که واقعا در اشتباه هستم و هیچ گونه شناختی نسبت به جهان بینی او ندارم و دقیقا جرقه تولید این مستند از همین جا در ذهنم زده شد.

وی افزود:این فیلم روایتگر دلدادگی‌های این شخصیت به شهید حاج قاسم سلیمانی است و همراهی با او در تولید این مستند باعث شد تا خودم و همچنین او را بهتر بشناسم و بتوانم بهتر دیدگاه‌های ایشان را به جامعه از طریق فضا داستان منتقل کنم.

نژاد موسی گفت: در داستان این فیلم دو قهرمان اصلی وجود دارد که یکی را ما در طول فیلم مشاهده می کنیم و با او همراه هستیم اما دیگری را نمی‌بینیم ولی حضورش را احساس می‌کنیم و به عقیده من نسل جوان ما حتی اگر نمی‌خواهند تفکرات این افراد را بپذیرند باید این قهرمانان را بشناسند و وظیفه ما نیز به عنوان یک هنرمند این است تا این قهرمانان را از طریق سینما به مردم و به ویژه جوانان معرفی کنیم.

این مستند ساز مشهدی با اشاره به سیاست های مدنظر نهادهای فرهنگی تصریح کرد:نهادها و سازمان‌های فرهنگی باید برای تولید محصولات هنری با رویکرد حماسی مسیر را آماده کنند و فیلم سازان را به این سمت تشویق و سوق دهند تا آنها نیز بتوانند دین خود را به این قهرمانان ملی ادا کنند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید