خواسته بافندگان فرش دستباف: «بی گره‌ها و ربات باف‌ها» هویت‌دار شوند

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خواسته بافندگان فرش دستباف استان از مرکز ملی فرش ایران آن است که مانند فرش ماشینی برای فرشهای «بی گره» و فرشهای «ربات باف» نیز هویت قائل شوند تا بتوان ارزش واقعی فرش دستباف را برای صادرات تعیین کرد.

به گزارش اعتمادساز، شادی قاسمی افزود: فرشهای بی گره و ربات بافی که متقلبان آن را به عنوان فرش دستباف عرضه می کنند، از نظر اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به هیچ وجه هویت فرش دستباف را ندارند.

وی بیان کرد: بی گره بافی یا ربات بافی فقط مختص خراسان رضوی نیست و به صادرات فرش کشور لطمه زده و باعث کاهش آن شده است، صدور شناسنامه برای فرش دستباف بهترین راه حل برای جلوگیری از این تقلبات است که مرکز ملی فرش ایران در این خصوص کارگزار و دستورالعمل های مرتبط مشخص کرده تا شناسنامه برای آن صادر شود.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران فقط فرش های گره دار و پرزدار را به عنوان فرش دستباف می شناسد و فرشهای بی گره و ربات باف به هیچ وجه از نظر این مرکز هویت فرش دستباف را ندارند.

وی رشد صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ را از نظر وزنی ۱۰۰ درصد و از نظر ارزشی ۲۵۶ درصد عنوان کرد.

قاسمی گفت: بافندگان فرش دستباف در استان خراسان رضوی به صورت فصلی و به صورت آزاد فعالیت می کنند، به همین دلیل میزان تولید سالانه فرش تغییر می کند و سرانه تولید فرش دستباف ۶ مترمربع است.

وی اظهار کرد: پارسال ۹۰ پروانه تولید فرش دستباف و ۳۱۰ مورد کارت شناسایی قالی باقی و دیگر حرفه های مرتبط با آن صادر و هزار و ۲۲۶ فقره کارت شناسایی تمدید شده است.

رییس اداره فرش اداره صمت خراسان رضوی بیان کرد: پارسال کارت قالی بافی به تعداد هزار و ۲۵۲ مورد برای شرکتهای تعاونی تولید فرش دستباف در استان صادر شد و ۴۴۸ نفر در آزمون رتبه بندی در رشته فرش دستباف در هنرستان ها شرکت کردند که گواهی نامه آموزشی مهارتی برای ۲۹۶ نفر صادر شد.

به گفته وی، در دوره های آموزشی این اداره کل در سال گذشته برای فعالان فرش دستباف هفت هزار و ۴۰۰ نفر- ساعت آموزش ارایه شد.

قاسمی اظهار کرد: یکی از مشکلات بافندگان فرش دستباف در استان دشواری بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی است، به طوریکه از ۳۵ هزار نفر جمعیت قطعی بافندگان فرش دستباف این استان، ۱۱ هزار نفر زیر پوشش بیمه هستند.

وی اضافه کرد: یکی از خواسته های بافندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزایش تعداد بیمه شدگان این صنعت از سوی سازمان تامین اجتماعی است که امیدواریم این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید