خط ۳ متروی مشهد تا پایان امسال تست گرم می‌شود

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت قطارشهری، ۳ اقدام مهم در جریان ساخت خط ریلی درون‌شهری مشهد عملیاتی می‌­شود.

به گزارش اعتمادساز، شهرداری و شورای ششم شهر مشهد درصدد هستند تا در این دوره مدیریت شهری و در راستای تسهیل در رفت‌وآمد زائران و مجاوران بارگاه رضوی بخش نخست خط ۳ قطارشهری مشهد را از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به بهره‌برداری برسانند.

به طور قطع ساخت این خط ریلی درون شهری مشهد تحولی بزرگ در شبکه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر مشهد ایجاد خواهد کرد، چرا که حداقل با بهره‌برداری از هسته مرکزی خط ۳ مترو، علاوه بر اینکه خطوط یک و ۲ نیز به این خط متصل می‌شود، مسیر‌های اصلی تردد زائران حضرت رضا (ع) همچون راه‌آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری نیز از طریق سیستم مترویی به حرم مطهر‌رضوی وصل می‌شوند.

از همین‌رو مدیران شهری مشهد وعده داده‌اند که فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد را در سال ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری کنند. در همین راستا و بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد علاوه بر اینکه در مهرماه عملیات حفاری بخش غربی خط ۳ مترو آغاز می‌شود، عملیات ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه‌های هسته مرکزی این خط نیز اجرایی می‌شود.

آغاز حفاری از مهرماه

کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت خط ۳ قطارشهری مشهد گفت: خوشبختانه با پایان عملیات انتقال دستگاه حفاری خط ۳ مترو از بخش شرقی به بخش غربی، عملیات مونتاژ این دستگاه برای ادامه حرکت حفاری در حال انجام است و با تأمین یک قطعه وارداتی و تکمیل عملیات مونتاژ دستگاه تی‌بی‌ام، عملیات حفاری ۸.۵ کیلومتر بخش غربی خط ۳ مترو از میدان امام علی (ع) به سمت امیریه براساس وعده قبلی در مهرماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به انجام عملیات‌های مختلف در جریان ساخت فاز نخست خط ۳ مترو مشهد، اظهار کرد: یکی از اهداف این دوره مدیریت شهری بهره‌برداری از فاز نخست خط ۳ به طول ۵.۵ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) است. با ساخت و راه‌اندازی این بخش از خط ۳ علاوه بر اینکه خطوط یک‌و ۲ مترو مشهد به خط ۳ متصل می‌شوند، اتصال مبادی ورودی شهر مشهد همچون فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری به حرم مطهر رضوی از طریق سیستم مترویی را شاهد خواهیم بود.

ریل‌گذاری خط ۳ در مهرماه

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه عملیات ساخت بخش نخست خط ۳ براساس برنامه زمان‌بندی شده در حال انجام است، افزود: براساس برنامه‌زمان بندی عملیات ریل‌گذاری این قسمت از خط ۳ در مهرماه آغاز می‌شود. هر چند که فرایند تولید فرش الاستیک زیرریل که همان فرش ارتعاش‌گیر و ضربه‌گیر است توسط شرکت سازنده داخلی کمی طولانی شده، اما این محصول به صورت مستمر تأمین می‌شود و امیدواریم در زمان اعلام شده عملیات ریل‌گذاری نیز اجرایی شود.

حرکت بدون مسافر قطار خط ۳ تا پایان سال

وی با تأکید بر اینکه برنامه مدیریت شهری این است که تا پایان سال با انجام اقداماتی بتوانیم قطار را در مسیر ۵.۵ کیلومتری میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) بدون مسافرگیری تست گرم به حرکت دربیاوریم، تصریح کرد: در همین راستا عملیات ساخت سازه ایستگاه‌ها در ۳ ایستگاه باب‌الجواد، شهدا و پایانه مسافربری به خوبی پیش می‌رود و در این راستا عملیات معماری ایستگاه پایانه مسافربری نیز آغاز شده است.

آغاز ساخت ایستگاه باب الجواد (ع)

کیامرز افزود: امیدواریم تا مهرماه و در نهایت تا آبان‌ماه نیز شاهد آغاز عملیات معماری ایستگاه باب‌الجواد باشیم و پس از آن عملیات معماری ایستگاه شهدا آغاز خواهد شد. وی با بیان اینکه همچنان در تأمین تجهیزات از برنامه عقب هستیم و امید است با تأمین منابع مالی، تجهیزات نیز خریداری شود، گفت: خوشبختانه وضعیت تأمین منابع مالی نسبت به قبل بهتر شده است و امید داریم این وضعیت در مهرماه بهتر از پیش شود.

آغاز حفاری خط ۴ از ۱۰ روز پیش

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره عملیات حفاری خط ۴ مترو مشهد نیز گفت: عملیات حفاری این خط از حدود ۱۰ روز قبل دوباره آغاز شده و اکنون دستگاه حفار حوالی میدان امام ‍‌حسین (ع) است.

شهرآرانیوز

دیدگاهتان را بنویسید