خشکسالی ۲۲۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان رضوی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بر اثر خشکسالی خسارتی معادل ۲۲۵ هزار میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی استان وارد شد.

به گزارش اعتمادساز، سیدمحسن شالفروشان با بیان اینکه حدود ۱۸۱ هزارو ۵۷۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت وارده به حوزه کشاورزی خراسان رضوی مربوط به سال زراعی گذشته بوده است، بیان کرد: خسارت خشکسالی به تفکیک در زیر بخش زراعی ۵۴ هزار میلیارد ریال، در حوزه باغی ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، در حوزه دام و طیور ۴۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، در حوزه آب و خاک و زیربنایی چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال و در حوزه شیلات و آبزیان هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مجموع خسارات وارده به بخش کشاورزی و ۲ بخش عشایر و منابع طبیعی استان از محل وقوع پدیده خشکسالی به میزان حدود ۲۲۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

شالفروشان با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور، استان خراسان رضوی بیشترین میزان کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری را در بین ۳۱ استان کشور در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تجربه کرده است، اظهار کرد: این بدان معناست که مجموع میزان بارش رخ داده در استان طی سال زراعی گذشته بیش از ۹۵ میلیمتر بوده است که نسبت به دوره بلند مدت آماری۵۲ درصد کاهش دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، وی گفت: این ارقام نشان از وقوع کم بارشی دارد که رتبه‌های بعدی کم بارشی در کشور پس از استان خراسان رضوی نیز متعلق به استان‌های سمنان، قزوین، سیستان و بلوچستان و تهران بوده است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید