خراسان رضوی نیازمند شهرک تخصصی «فرآوری سنگ» است

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان نیازمند شهرک صنعتی «فرآوری سنگ» است و راه‌اندازی آن در شهرک صنعتی کاویان (شهرستان فریمان) بخشی از نیاز صاحبان صنایع معدنی استان را تامین می‌کند.

به گزارش اعتمادساز، محمد توکلی افزود: معادن سنگ متعددی در اطراف مشهد و فریمان وجود دارد که می توان با ایجاد شهرک فرآوری سنگ یا واحدهای سنگ بری در آنها به صنایع معدنی در استان خراسان رضوی رونق زیادی بخشید.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی خراسان رضوی به افغانستان و وجود معادن سنگ متعدد در این استان، ایجاد شهرک تخصصی فرآوری سنگ در نزدیکی شهرک صنعتی کاویان می تواند منجر به ارزش افزوده زیادی برای استان شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به مشکل تامین خوراک برای صنایع فولادی در استان اشاره و اظهار کرد: چندین سال است که موضوع تامین خوراک صنایع فولادی این استان پیگیری می شود، چرا که سهم بزرگی از سنگ آهن تهیه شده در مجتمع سنگان خواف سهم واحدهای تولیدی خارج استان می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که در استان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای صنایع فولادی انجام گرفته است که در حال حاضر مشکل تامین خوراک را دارند و این موضوع باید چاره‌جویی شود و اولویت تخصیص این ظرفیت به صنایع استان داده شود.

توکلی ارزش‌افزوده بالای منابع معدنی برای اقتصاد کشورمان را یادآور شد و گفت: استان ما ظرفیت‌های معدنی ارزشمندی دارد و ایجاد یک شهرک تخصصی با رویکرد فرآوری محصولات این بخش، می‌تواند به رونق صنایع این حوزه کمک شایانی نماید.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهد که خراسان رضوی به لحاظ تعداد و سهم از معادن کشور، رتبه اول را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده است.

غلامرضا نازپرور افزود: حداقل ظرفیتی که باید برای خراسان رضوی در چنین شرایطی فراهم شود، ایجاد یک شهرک تخصصی فرآوری برای صنایع معدنی آن است.

به گفته وی، چنین زیرساختی می‌تواند این منطقه را به یک «هاب» صادراتی تبدیل کند.

۴۸ نوع ماده معدنی با ارزش فلزی و غیرفلزی در خراسان رضوی شناسایی شده است که برخی از آنها شهره جهانی دارند، طلا، مس، کرومیت، سنگ آهن، سیلیس، زغالسنگ، سنگ های قیمتی مانند فیروزه و… جزو ارزشمندترین ذخایر معدنی این استان به شمار می روند که تاکنون اقداماتی برای اکتشاف و فرآوری آنها انجام گرفته است.

شمار پروانه های بهره برداری معتبر در حوزه معادن خراسان رضوی ۹۸۲ پروانه است که از این تعداد حدود ۵۰۰ پروانه غیرفعال است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید