خراسان رضوی رتبه پنجم مصرف گاز کشور را دارد

رییس اداره امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی گفت: این استان به لحاظ مصرف گاز با میزان مصرف سالانه ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اعتمادساز، حمیدرضا افشون روز چهارشنبه در همایش توسعه صنعتی در گرو بخش اقتصاد و انرژی که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: میزان مصرف انرژی در خراسان رضوی به نسبت کشور بالاتر است.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک گاز دارد که از این نظر بعد از تهران از رتبه دوم کشور برخوردار است، طول شبکه گاز در این استان به ۳۴ هزار کیلومتر می رسد.

رییس اداره امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی سهم بخش خانگی از شبکه انتقال گاز را بیشتر از سایر بخشها ذکر و گفت: سهم بخش خانگی خراسان رضوی از شبکه گاز بیشتر از سایر بخشها است و در زمستان بیشتر نیز می شود.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ به بعد رشد مصرف گاز در بخش خانگی استان ۴۰ درصد و در بخش صنعت آن ۶۰ درصد رشد کرده است، این شرکت به منظور مدیریت مصرف گاز در زمستان با برخی از واحدهای صنعتی وارد مذاکره شد که در نهایت منجر به تغییر نحوه مصرف آنها شده است.

افشون بیان داشت: وابستگی به انرژی در کشور ما بسیار زیاد است و در شرایط بحرانی کمبود آن مردم را دچار مشکل می کند، باید بخش تولید استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین سوختهای فسیلی نماید.

برنامه هفتم توسعه بدون راهبرد توسعه صنعتی

رییس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران نیز در این همایش گفت: برنامه هفتم توسعه بدون راهبرد توسعه صنعتی تدوین شده، این در حالی است که سهم صنعت از اقتصاد کشور طی برنامه های پنجم و ششم توسعه کاهش یافت و به ۱۳ درصد رسید.

سید هاشم اروعی افزود: در شرایط کنونی به جای برنامه توسعه باید برنامه تثبیتی و ترمیمی و خروج از بحران برای اقتصاد کشور تهیه شود، حتی اگر اجرای این برنامه از لحاظ نظری امکان‌پذیر باشد؛ تا زمانی که جامعه به اجرای آن باور نداشته باشد، برنامه با شکست روبه‌رو می‌شود.

وی اظهار کرد: در برنامه هفتم، رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی و رشد ۲۳ درصدی صادرات دیده شده است؛ اما صرفا با تکیه بر صادرات محصولات کشاورزی و مواد خام نمی‌توان به رشد اقتصادی سالانه ۲۳ درصدی رسید.

رییس اتحادیه انجمن های علمی انرژی ایران گفت: سهم صنعت در تمام کشورهایی که به جهش اقتصادی رسیدند، حداقل ۳۰ درصد بوده است؛ این بدان معناست که جهش اقتصادی بدون توجه به صنعت امکان‌پذیر نبوده و برای اجرایی شدن طرحهای توسعه اقتصادی باید به فکر افزایش سهم صنعت از ۱۳ به ۳۰ درصد در اقتصاد کشور باشیم.

وی با اشاره به سهم ۵۱ درصدی خدمات از تولید ناخالص ملی کشور بیان کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی قابل توجه هستیم نمی‌توانیم تنها به حوزه خدمات به عنوان موتور محرکه پیشران اقتصادی کشور متکی باشیم؛ زیرا بخش زیادی از این حوزه، محدود به مرزهای کشور است، با این سطح فناوری و این وضعیت آب و خاک نمی‌توانیم بار اصلی توسعه اقتصادی کشور را به دوش کشاورزی بگذاریم.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: طی چهار دهه گذشته متوسط مصرف بنزین در کشور از روزی ۱۲ هزار لیتر به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است، مصرف برق سالانه کشور از هفت هزار مگاوات به ۷۴ هزار مگاوات افزایش یافته و میزان مصرف گاز کشور از ۲۰ میلیون متر مکعب در روز به ۸۰ میلیون متر مکعب رسیده، در این میان، موضوع مهم این است که این میزان افزایش مصرف انرژی با جمعیت و تولید ناخالص ملی کشور همخوانی ندارد.

اورعی بیان کرد: مصرف انرژی در کشور سالانه به طور متوسط حدود پنج درصد افزایش پیدا می‌کند، ارزش انرژی مصرفی سالانه کشور معادل حدود یک‌سوم ارزش تولید ناخالص سالانه کشور است.

وی به ناترازی تولید و مصرف انرژی کشور اشاره کرد و افزود: با این شرایط هر ساله وضعیت انرژی کشور بدتر از سال قبل خواهد بود و در این عرصه با ابر چالش مواجه خواهیم شد. این در شرایطی است که کشوری که ۹ درصد ذخایر نفت و ۱۷ درصد ذخایر گاز جهان را دارد به واردکننده انرژی تبدیل شده است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: در این شرایط از تبدیل شدن کشور به هاب انرژی صحبت می‌شود؛ اما هیچ‌کدام از شرایط اولیه برای تبدیل شدن به هاب انرژی را نداریم. کشوری که همه انرژی تولیدی خود را مصرف می‌کند و زیرساختهای انتقال انرژی را ندارد، چطور می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود.

همایش آموزشی «توسعه صنعتی در گرو بخش اقتصاد و انرژی» با محوریت بررسی برنامه هفتم توسعه اقتصادی و الزامات بخش انرژی کشور در نیل به جهش صنعتی، به همت کمیسیون‌های صنعت، انرژی و اقتصاد کلان و برنامه‌های راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید