خراسان رضوی ایام نوروز میزبان ۱۱ میلیون زائر بود

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز گذشته که ۳۳ روز خدمتگزاری را در بر می‌گیرد، ۱۱ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۳۵ نفر زائر به مشهد آمده‌اند.

به گزارش اعتمادساز، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، شب گذشته، در سومین کنفرانس خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین که در سالن جلسات اداره کل صمت خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به جاذبه بی‌بدیل مضجع شریف امام رضا(ع)، بیان کرد: زیارت گنج اصلی حوزه معرفتی، فرهنگی و اجتماعی نه تنها در ایران، بلکه در کل مکتب اسلام و اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: حضور گسترده زائران در مشهد، بیانگر فرصت بی‌بدیلی است که ناشی از جاذبه مکتب اهل بیت(ع) و دلبستگی مردم به آنها است و مسئولیت ما در قبال زائران سنگین است و باید با تمام توان در خدمت آنها باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه به آمار زائران در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از 15 اسفند تا 18 فروردین، 11 میلیون و 127 هزار و 735 زائر به مشهد سفر کرده‌اند.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: مجموع آمار ورودی زائران از 15 اسفند 1402 تا روز گذشته که 33 روز خدمتگزاری را در بر می‌گیرد، 11 میلیون و 127 هزار و 735 نفر بوده که سهم فرودگاه 351 هزار و 68 نفر، راه‌آهن 616 هزار و 358 نفر، حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای 880 هزار و 138 نفر و حمل‌ونقل جاده‌ای شخصی 9 میلیون و 280 هزار و 171 نفر است.

وی همچنین به اولویت‌های خدمت‌رسانی به زائران اشاره کرد و گفت: تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها و کالاها از جمله اولویت‌های اصلی بوده است و بیشترین شکایتها مربوط به درج نشدن قیمت و نصب نرخ‌نامه با 38 درصد، گرانفروشی با 30 درصد و صادر نشدن صورتحساب معتبر و فاکتور فروش با 13 درصد بوده‌ است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه به گزارشات دریافتی و شکایات مردمی اشاره و خاطر نشان کرد: بیشترین شکایات مربوط به مواد خوراکی و غذایی با 20 درصد، مواد پروتئینی با درصد، میوه‌جات و سبزیجات با 10 درصد و نان بوده است.

گنابادی‌نژاد به آمادگی‌های لازم برای بازگشت زائران اشاره کرد و گفت: کمیته حمل‌ونقل در آمادگی کامل برای بازگشت زائران قرار دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت اسکان در روزهای پایانی ماه رمضان مهمترین مسئله است که در این زمینه آمادگی حداکثری وجود دارد. همچنین در ایام دهه مبارک رمضان و عید نورز امسال شاهد افزیش 9 درصدی مصرف سوخت بودیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: 5 دانشگاه علوم پزشکی استان در ایام نوروز به زائران خدمت‌رسانی کرده‌اند.

به گفته وی، در ایام نوروز و ماه رمضان 90 هزار و 566 بازدید، نظارت و کنترل انجام شده که 20 هزار و 984 مورد اعمال قانون شامل اخطار، معرفی به مراجع قضایی و پلمب بوده است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید