خدمت به عشایر در شعاع حمایت دولت سیزدهم

عشایر ایران و خراسان رضوی از دیرباز در عرصه تولید محصولات دامی و نیز صیانت از مرزها نقشی موثر داشته‌اند که رشادت‌های آنان در پهنه تاریخ ایران‌زمین ماندگار و غیرقابل انکار است و دولت سیزدهم نیز با درکی درست از جایگاه این قشر سختکوش، حمایت از آنان را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش اعتمادساز، ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.

هم اکنون تنها ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند اما آنان تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.

عشایر به جماعتی از مردم اطلاق می‌شود که دارای سازمان اجتماعی مبتنی بر گروههای خویشاوندی بوده و افراد آن به این سازمان احساس تعلق می کنند، بر این اساس داشتن سه ویژگی کوچرو بودن، معیشت از طریق دامپروری و زندگی در طایفه از ویژگی های شاخص عشایر است.

وقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایطی رقم خورد که جامعه عشایر در ۲ بخش حفاظت و صیانت از مرزها و نیز تولید نقش آفرینان بی‌بدیلی بودند و این نقش آفرینی را تا روزگار کنونی حتی بدون ذره‌ای وابستگی به دولت، حفظ کرده اند.

جامعه عشایر در ۲ بخش حفاظت و صیانت از مرزها و نیز تولید نقش آفرینان بی‌بدیلی داشته و دارند

رشد حمایت از جامعه عشایری در دوران پس از انقلاب به اوج خود رسید و همین امر موجب افزایش چشمگیر شاخص های برخورداری در این قشر اثرگذار و زحمتکش شد و در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوانی برخوردارند.

عشایر این استان در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۳۶ هزار راس دام و تولید سالانه ۲۶ هزار و ۴۰۰ تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کُرک و کود حیوانی و ۱۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی دارند.

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز بیش از پنج هزار و ۹۶۸ نفر است که در ۱۹۴ مدرسه ویژه عشایری تحصیل می‌کنند.

۲۳ شهرستان و منطقه خراسان رضوی دارای مدارس عشایری هستند و ۲ مدرسه شبانه روزی عشایری نیز در این استان فعالیت دارند.

اکنون خطه خراسان رضوی یک بار دیگر وارد بحران خشکسالی شده است و عواقب آن به شدت این خطه را مورد تهدید قرار داده است که به گفته متولیان امر این استان با کاهش ۶۷ درصدی بارشها در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال مواجه است و تمامی شهرستان‌های استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش بارندگی داشته‌اند.

‌ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید