حمایت از صنایع کوچک پیش نیاز توسعه تولید داخلی است

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: توسعه صنایع کوچک زمینه ساز رونق تولید است و واحدهای تولیدی کوچک نقش زیادی در اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارند.

محمودبنانژاد در گفت و گو با اتاق اصناف ایران افزود: رفع موانع پیش روی صنایع کوچک و متوسط زمینه نقش آفرینی آنها در نظام اقتصادی کشور را فراهم می‌کند و در همه کشورهای توسعه یافته تولیدی های خرد از اهمیت بالایی برخور دارند، چرا که صنایع کوچک با سرمایه اندک شکل گرفته و اشتغال پایدار را ایجاد می کنند و به عنوان مکمل صنایع تولیدی بزرگ فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد کارخانه های بزرگ صنعتی به لحاظ هزینه های بالا در سرمایه گذاری و مشارکت بخش های مختلف بانکی و سازمانی مقرون به صرفه نیست و بعضا تراز منفی بالایی هم دارند اما ایجاد صنایع کوچک و متوسط با سرمایه اندک و بازدهی بالا مولد ایجاد مشاغل پایدار هستند که بیشتر کشورهای توسعه یافته مانند چین با حمایت از صنایع کوچک و رشد این واحدها توانستند بازارهای منطقه ای را در دست بگیرند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران افزود: فعالیت کارگاهای تولیدی کوچک در شهرک های صنفی میتواند مسیر رشد و توسعه این واحدها را فراهم کند و خوشبختانه شرکت شهرک ها و سازمان صنایع کوچک و صنعتی با ایجاد تغییر در اساسنامه این شهرک مجوز فعالیت شهرک های صنفی را داده است که شروع فعالیت واحدهای خرد در این شهرک ها زمینه توسعه و رشد کارگاههای تولیدی کوچک فراهم می شود.

بنانژآد اظهار کرد: فعالیت واحدهای خرد تولیدی در شرکت شهرک های صنعتی و صنفی مزیت های از جمله معافیت مالیاتی، استفاده از تسهیلات مناسب و بهره گیری از کیلینک های مشاوره ای در زمینه مسائل حقوقی و بازارهای کسب وکار، برند سازی و … به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی صرفه اقتصادی ندارد و هزنیه تمام شده این وام ها برای واحدهای تولیدی بسیار بالا می باشد و به دلیل رشد بالای تورم و کاهش ارزش پول ملی هزینه تمام شده کارگاههای کوچک بالا رفته و قدرت گردش سرمایه این واحدها کاهش یافته است که دولت باید با یارانه ای که به تسهیلات می دهد، حمایت بیشتری از واحدهای تولیدی به عمل آورد.

دیدگاهتان را بنویسید