حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و ۶۷ درصدی اراضی کشاورزی خراسان رضوی

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: مطابق با اسناد موجود، ۱۰۰ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی و ۶۷ درصد اراضی کشاورزی استان حدنگاری شده و برای آنها سند صادر شده است.

به گزارش اعتمادساز، در هشتاد و چهارمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی، مسائل مربوط به شهرستان‌های طرقبه، شاندیز و نیشابور و میزان پیشرفت حدنگاری در عرصه‌های ملی، منابع طبیعی و کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

در همین راستا رئیس شورای قضایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات مؤثر در زمینه حدنگاری در استان گفت: حدنگاری با هدف هویت‌بخشی به اراضی دارای اثرات ارزشمند و برکات فراوان است. حد نگاری به عنوان یک سیاست اصولی، حلال بسیاری از مشکلات و عامل پیشگیری از تخلفات و تصرفات غیرقانونی است.

حجت الاسلام خلیلی با تأکید بر لزوم رعایت ضوابط و نظامات سازمانی در روابط موجود در حوزه اراضی افزود: مسئولان باید با اجرای قانون و تلاش مضاعف برای تثبیت مالکیت‌ها نگرانی‌های مردم را رفع کنند و در این راستا الزام به استفاده از اسناد رسمی امری محتوم است .

وی خاطرنشان کرد: نظام بخشی به روابط حقوقی با اجرای قانون و تثبیت مالکیت‌ها وظیفه مسئولان و متولیان امر است و هیچ گونه کم‌کاری و بی‌توجهی در این زمینه پذیرفته نیست.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به اقدامات مؤثر اداره ثبت اسناد و املاک استان گفت: مطابق با اسناد موجود، 100 درصد اراضی ملی و منابع طبیعی و 67 درصد اراضی کشاورزی استان حد نگاری شده و برای آنها سند صادر شده است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه ملزم به اجرای قانون و همچنین مصوبات این شورا هستند تا در مسیر کسب رضایتمندی مردم قرار بگیریم و از این رو قانون باید در جهت منافع عمومی تفسیر شود.

حجت الاسلام خلیلی یادآور شد: بسیاری از مشکلات امروز متاسفانه ناشی از کم‌کاری برخی متولیان امر در گذشته بوده و چنانچه اقدامات پیشگیرانه توسط ادارات متولی در گذشته به انجام می‌رسید، امروز شاهد این حجم از تصرفات و تخلفات در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی نبودیم.

حدنگاری اراضی کشاورزی در 9 واحد ثبتی، به 100درصد رسیده است

همچنین رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تقدیر از مدیریت مجموعه قضایی استان به دلیل اهتمام‌ ویژه در زمینه حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: موضوع حدنگاری یکی از راهبردهای کلان نظام سیاست‌گذاری کشور است و قوه قضائیه نیز با تمام توان در حال اجرای سیاست‌های تعیینی در این زمینه است.

بابایی با تشریح میزان پیشرفت قانون حدنگار در کشور افزود: خراسان رضوی به دلیل اهتمام‌ مسئولان به ویژه مدیریت مجموعه قضایی استان، در این زمینه پیشرو بوده و برای اولین بار در 9 واحد ثبتی، حدنگاری اراضی کشاورزی آن به 100 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: بهداشت قضایی در حوزه زمین با رویکرد پیشگیرانه مانع تخلفات افراد سودجو خواهد شد و بر این اساس ثبت مالکیت، صدور سند و الزام به درج کاربری در اسناد مورد توجه بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید