تولید پنبه در بجستان خراسان رضوی ۷۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت:‌ میزان تولید پنبه طی سال زراعی کنونی در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۷۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش اعتمادساز، حجت حسن نیا با اشاره به آغاز برداشت پنبه از ۶۱ هکتار زمینهای زیر کشت این محصول در بجستان از نیمه دوم آبان ماه افزود: سال زراعی گذشته ۲ تن محصول پنبه از هر هکتار در شهرستان بجستان برداشت شد و این میزان در مدت برداشت طی سال زراعی کنونی که تا یک ماه آینده ادامه می یابد به ۲ و نیم تا حدود سه تن در هر هکتار افزایش یافته است.

وی مهمترین عوامل افزایش عملکرد تولید پنبه در شهرستان بجستان طی سال زراعی کنونی را مدیریت تغذیه،‌ تعیین تاریخ و کنترل به موقع آفات ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان همچنین با اشاره به آغاز برداشت زعفران از هزار و ۵۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در بجستان گفت:‌ کمبود بارندگی و منابع آبی و خشکسالی موجب کاهش حدود ۶۰ درصدی این محصول در استان خراسان رضوی و به تبع آن این شهرستان شده است ولی میزان دقیق کاهش بعد از برداشت مشخص می شود.

هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌ بردار بخش کشاورزی در گستره هشت هزار و ۸۵۹ هکتاری زمینهای زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت می کنند و با احتساب واحد های دامی فعال در این گستره، سالانه به طور متوسط افزون بر ۳۹ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در این شهرستان تولید می شود.

ارزش ناخالص اقتصادی تولیدات کشاورزی و دامپروری بجستان سالانه افزون بر هشت هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال است که یک و هشت دهم درصد ارزش تولیدات استان خراسان رضوی را شامل می شود.

مهمترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان بجستان پسته، انار، زعفران، گیاهان دارویی چون نعناع و آنغوزه و نیز زیره، گندم و جو است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید