توسعه مراکز سلامت روانی اجتماعی در کشور ۷۰ درصد محقق شد

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه و راه اندازی یکصد مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در کشور که در مهرماه امسال از سوی رییس جمهور به این وزارت ابلاغ شده بود، ۷۰ درصد تحقق یافته است.

به گزارش اعتمادساز، دکتر طاهره زیادلو روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در مجتمع قضایی “شوق زندگی” مشهد فزود: طی هشت سال گذشته تا قبل از سال ۱۴۰۰، ۲۳ مرکز سراج به عنوان الگو در کشور فعالیت داشتند که در ۲۶ مهرماه امسال با دستور رییس جمهور در رویداد اجلاس تجلیل از دستاوردهای بهداشت، مقرر شد با نگاه تقویت این مراکز توسعه یابند و تا پایان امسال ۱۰۰ مرکز سراج دیگر در کشور راه اندازی شود که تا کنون ۷۰ درصد این مراکز افتتاح شده اند و سایر مراکز سراج نیز تا پایان سال هم نیز افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: در راستای توسعه و ارتقای مراکز سراج در فاز نخست ۱۰۰ مرکز سراج تا پایان امسال و در فاز دوم برای رسیدن به ۴۵۰ مرکز سراج در کشور، ۳۵۰ مرکز سراج دیگر طی سال ۱۴۰۳ راه اندازی خواهند شد.

زیادلو با اشاره به این که وزارت کشور از چارچوب کارگروه آسیب های اجتماعی به موضوع ورود کرده و بر تقویت فرمانداری ها در این حوزه تاکید دارد گفت: ارایه خدمات در حوزه سلامت روانی اجتماعی و آسیب های اجتماعی در مراکز سراج امری مشترک و بین بخشی است که حوزه تخصصی، تامین نیروی انسانی، هدایت و برنامه ریزی و اتصال بین مراکز ارجاع در بخشهای بهداشت و درمان و مراکز خدمات جامع سلامت توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است .

وی بیان کرد: رویکرد مراکز سلامت روانی اجتماعی(سراج)، رویکردی جامعه نگر با حلقه مراقبت مشارکتی تیم سلامت است که هر یک از این مراکز متشکل از روانپزشک، روانشناسان بالینی و سلامت، یک مددکار اجتماعی در درون مرکز و یک مددکار اجتماعی تحت نظارت و دستور فرمانداری ها است.

دکتر زیادلو افزود: مشهد جزو دانشگاه های پیشرو در بین سایر دانشگاه های علوم پزشکی در راستای تحقق توسعه و افتتاح مراکز سراج در کشور بوده که امسال چهار مرکز سراج در مشهد افتتاح می شود.

وی ادامه داد: مشهد در برقراری اتصال معنا دار با نقطه هایی که می‌توانند پشتیبان مراکز سراج باشد همچون دادستانی و قوه قضاییه با راه اندازی «نخستین مرکز سراج شوق زندگی» در مجتمع قضایی شوق زندگی دادستانی مشهد و آموزش و پرورش با راه اندازی «نخستین مرکز سراج دانش آموزی» در یکی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش مشهد، در کشور نیز پیشگام است که در این زمینه این ۲ مرکز سراج به عنوان نمونه و الگوی کشوری خواهند بود.

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در «نخستین مرکز سراج شوق زندگی»به طور اختصاصی ارائه خدمات در مجموعه قضایی و حمایتی ویژه مهجورین و بیماران با اختلالات روان پزشکی و نیز افراد آسیب دیده اجتماعی صورت می گیرد.

دکتر زیادلو با بیان این که هم اکنون در مراکز سراج خدمات سطح ۲ و سه پیشگیری به مراجعان داده می شود افزود: بنا به توافق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با معاونت دادستانی، مقرر است که با افتتاح یک پایگاه سلامت در این مجتمع،، خدمات سطح یک مراقبت های سلامت نیز به مراجعین و افراد شاغل در مجتمع ارائه شود.

این مسوول عنوان کرد: در مراکز سراج، دریافت کننده خدمات عموم مردمی هستند که از سیستم ارجاع به این مرکز معرفی شده اند و نیاز به خدمات تخصصی سلامت روانی اجتماعی دارند.

کاهش ۷۰ درصدی میزان عود اختلالات روانپزشکی شدید و نیاز به بستری در بیمارستانها با فعالیت مراکز سراج در شهرستانهای الگو

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مزایای توسعه مراکز سراج اظهار داشت: میزان عود برگشت به بیمارستان یا بازگشت به شرایط بستری دوباره برای افراد دارای اختلالات روانی پس از ترخیص از بیمارستان، با فعالیت مراکز سراج حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر زیادلو افزود: نمونه تجربه موفق در بردسیر کرمان بوده که این کاهش ۷۰ درصدی بسیار معنادار است و بیماری که از بیمارستان مرخص می شود باید در یک سیستم درمان حمایتی قرار بگیرد که روانپزشکان و مددکاران فعال در مراکز سراج این حمایت را انجام می دهند.

وی ادامه داد: همچنین توسعه مراکز سراج در کشور می تواند در کاهش ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در بیمارستان های اعصاب و روان نقش بسیار موثری را ایفا کند.

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آسیب های اجتماعی یک جنبه مراقبت امنیت روانی دارد و این چیزی است که از وزارتخانه ای باید هدایت بشود که نسبت به ابعاد مختلف موضوع مراقبت بکند.

دکتر زیادلو افزود: با توجه به این که خدمات روانپزشکی و روانشناسی، گران و معمولا ادامه دار و نیازمند پیگیری های ممتد هستند، این پیگیری ها در مراکز سراج و با حضور مددکار اجتماعی و لینک و پیوست آن به حوزه فرمانداری اتفاق می افتد.

نخستین «مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) شوق زندگی» دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز ۲۳ بهمن ماه با حضور مسولان کشوری، استانی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع قضایی “شوق زندگی” این شهر افتتاح شد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید