توسعه روابط تجاری هدف سفر ۹۰ فعال اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تعاملات و توسعه روابط با افغانستان هدف سفر ۹۰ فعال اقتصادی از خراسان رضوی به این کشور است.

به گزارش اعتمادساز، ابولفضل چمندی افزود: هیات تجاری و اقتصادی استان به سرپرستی استاندار خراسان رضوی و به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون تفاهم‌نامه ها و قراردادهای تجاری و اقتصادی و همچنین گسترش مناسبات و سرمایه گذاریها دیروز به این کشور اعزام شد.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان حائز اهمیت بوده و این روابط سنتی و دیرینه است، ادامه داد: تحولات دولتها نباید باعث تغییر و تحول زیر ساختهای بنیادی اقتصادی شود، به همین دلیل برای تقویت مبادلات و فعالیتهای مشترک اقتصادی دو کشور، پیش از این سفرهای متعددی به ولایت هرات داشته ایم.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این سفر توسط استانداری خراسان رضوی و با همراهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان هماهنگی و برنامه ریزی شد و اکنون نیز در حال پیگیری و اجرای اهداف پیش بینی شده هستیم.

وی ادامه داد: ٨٠ درصد فعالان اقتصادی اعزام شده از بخش خصوصی و در حوزه های دارو، پزشکی، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، کشاورزی، زراعت و ترانزیت هستند.

چمندی گفت: استاندار خراسان رضوی در این سفر با وزرای صحت عامه، زراعت و مالداری و ترانسفر و تجارت افغانستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: امروز شاهد افتتاحیه نمایشگاه محصولات استان در پایتخت افغانستان هستیم و فردا هم نشست های تخصصی بخش خصوصی و وزرای این کشور برگزار خواهد شد و امید است از طریق این گفت‌وگوها، موانعی که وجود دارد و اختلافاتی که در عرصه اقتصادی کشورها است برطرف شود و شاهد توسعه روابط اقتصادی از گذرگاه خراسان رضوی به سمت کشور افغانستان باشیم.

چمندی ترانزیت از استان به افغانستان را حائز اهمیت دانست و گفت: قطار سوم باری از مقصد استان خراسان رضوی به سمت این کشور روز گذشته حرکت کرده است و قطارهای دیگر نیز طی روزهای آینده وارد خاک افغانستان خواهند شد و در حال برنامه ریزی هستیم که این واگن ها خالی به ایران برنگردد.

وی گفت: تجارت مشترک ایران و افغانستان و صادرات محصولات ایرانی به این کشور، از جمله ظرفیت هایی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

یعقوبعلی نظری به همراه “ابوالفضل چمندی” معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی و تعدادی از مدیران بخشهای مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری استان ۱۶ مهرماه وارد کابل شدند.

شایان ذکر است، این دومین سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان طی ۲ سال گذشته و بعد از حضور طالبان در راس حاکمیت آن کشور است. سال گذشته هیات اقتصادی استان به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار به هرات سفر کردند.

روابط تجاری بین ایران و افغانستان بویژه خراسان رضوی با این کشور از گذشته های دور رونق داشته و در سالهای پس از انقلاب این روابط گسترش بیشتری یافته است، اما در سالهای اخیر با دخالت های بیگانگان و مشکلات داخلی افغانستان این روابط دستخوش تغییراتی شده است.

خراسان رضوی که ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد در صادرات کالا از ایران به این کشور از سهم عمده ای برخوردار است، اما بنا به آمارهای موجود و اظهارات کارشناسان، تحریم های اقتصادی ایران و فشارهای سیاسی در کشور افغانستان و پاره ای مشکلات دیگر این مبادلات را در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

این در حالی است که داشتن زبان مشترک و اشتراکات مذهبی و فرهنگی که بین مردم ایران و افغانستان وجود دارد، راه را برای توسعه مبادلات کالا و روابط تجاری باز کرده و این مهم لزوم برطرف شدن مشکلات و رفع موانع موجود را از سوی مسوولان اقتصادی دو کشور دوچندان کرده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید