تحلیلگر مسائل بین‌الملل: تلاش آمریکا برای قرار دادن افغانستان در فقر برای متلاشی کردن این کشور است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه نتوانستند افغانستان را برای خودشان نگه دارند، نمی‌خواهند این کشور ثبات داشته باشد تا به وسیله آن سایر کشورها مثل ایران، روسیه و چین را به دردسر بیندازند.

سید محمد مرندی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به برگزاری دوره‌ای نشست همسایگان برای کمک به حل بحران افغانستان، اظهار داشت: ایران خواستار این است که به هیچ وجه در افغانستان جنگ داخلی اتفاق نیفتد و این موضوع برای ایران در اولویت قرار دارد و مردم افغانستان در سختی و فقر قرار نگیرند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه افغانستان در این باره است که فقر را در این کشور گسترش داده و در نهایت آن را متلاشی کنند، اضافه کرد: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه نتوانستند افغانستان را برای خودشان نگه دارند، نمی‌خواهند این کشور ثبات داشته باشد تا به وسیله آن سایر کشورها مثل ایران، روسیه و چین را به دردسر بیندازند.

وی تصریح کرد: بنابراین ایران خواهان بازگشت آرامش به افغانستان است و طالبان را به سمت همگرایی بیشتر با گروه‌ها و قومیت‌های دیگر در افغانستان تشویق می‌کند تا آنها را در کنار خود در حکومت قرار بدهند. هرچقدر طالبان به این سمت حرکت کند، ارتباط دو کشور نیز تقویت خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اگر قومیت‌های مختلف حس کنند که پاره‌ای از حکومت هستند، به رسمیت شناختن دولت کابل زودتر فرا می‌رسد.

وی ادامه داد: بنابراین کار ایران بیشتر تشویقی است. طالبان به کمک کشوری مثل ایران که ثروتمندترین همسایه افغانستان است و مرز مشترک وسیع و قابل توجهیی با این کشور دارد، ایران می‌تواند کمک بیشتر کند.

مرندی خاطرنشان کرد: امیدواریم از طریق برگزاری این نشست‌ها ارتباطات ایران با آن طیفی از طالبان که ملایم‌تر هستند، عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند و از نظر فکری از طالبان ۲۰ سال قبل دور هستند، تقویت شود و آنها را متقاعد کند که مسیر درست برای خودشان و افغانستان تشکیل دولت فراگیر است.

دیدگاهتان را بنویسید