تقویت شبکه برق خراسان رضوی با بهره‌برداری از نیروگاه راشد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه راشد، شبکه برق خراسان رضوی تقویت می‌شود.

به گزارش اعتمادساز، حسین محمودی در حاشیه آیین افتتاح واحد یک نیروگاه گازی سیکل ترکیبی راشد در تربت حیدریه اظهار کرد: واحد اول این نیروگاه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات بهره‌برداری شد در حالی که ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته آغاز عملیات اجرایی آن مصوب و اقدامت مختصری انجام شده است، اما تا کنون متوقف بوده که امروز در ابتدای دولت سیزدهم با اقداماتی جهادی و حمایت وزیر نیرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهرداری رسید.

وی افزود: واحد یک این نیروگاه با اعتبار ۹۶ هزار میلیاردتومانی افتتاح شد، افتتاح فاز دو و سه این نیروگاه در دست اقدام است که فاز دوم با ظرفیتی ۱۸۳ مگاوات راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به برنامه شرکت مدیریت برق حرارتی و وزارت نیرو، امید است پیش از پیک سال آینده یعنی اواخر خردادماه و اوایل بهاد به مدار بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بخش ۳ این نیروگاه، بخش بخار است که هر دو واحد نیروگاه گازی به یک واحد بخار متصل می‌شود که ظرفیتی ۱۸۰ مگاواتی دارد. بخش بخار از خروجی و حرارت واحد‌هایی که کار می‌کنند انرژی آن تامین می‌‍‌شود که سوختی مصرف نکرده و حدود ۱۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند. در مجموع ۵۴۰ مگاوات ظرفیت دارد که در برنامه‌ای ۳ یا ۴ ساله اجرا خواهد شد.

محمودی در خصوص تاثیر بهره‌برداری این نیروگاه در تربیت حیدری بر خراسان رضوی و مشهد، بیان کرد: هرنیروگاهی که به مدار بهره‌برداری می‌رسد علاوه بر توسعه و تقویت شبکه برق آن منطقه پایداری و تامین برق صنایع و حوزه تربت حیدریه افزایش پیدا می‌کند کما اینکه در تامین برق و پایداری استان موثر است. تولید این نیروگاه در استان است و در شرایط خاص از طریق خطوط انتقال به شبکه سراسری منتقل می‌شود تامین زیرساخت و برق تربت حیدریه افزایش یافته و پایداری برق استان افزایش می‌یابد.

وی افزود: این یازدهمین نیروگاه در استان است و در برنامه‌های آینده دولت سیزدهم به زودی نیروگاه سبزوار را بهره برداری خواهیم کرد که مشابه همین نیروگاه است ضمن اینکه بهره‌برداری به زودی نیروگاه ذغال سنگی طبس را در پیش داریم و فاز ۳ نیروگاه بخار فردوسی را داریم و نیروگاه شریعتی که یک فاز توسعه با ظرفیت ۲۴۰ مگاوات است که در حال پیگیری است. ظرفیت ۶ هزار مگاوات با افزایش نیروگاه‌ها به ظرفیت افزوده می‌شود و اکثرا در دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد

شهرآرانیوز

دیدگاهتان را بنویسید