تصمیمی جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران و افغانستان

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: برای صادرات سوخت از ایران به افغانستان، استانداردهای مشترک میان این دو کشور تنظیم خواهد شد.

به گزارش اعتمادساز، محمد صدیقی فر اظهار کرد: در یک ملاقات دیپلماتیک که با استاندار هرات صورت گرفت، قرار شد که یک استاندارد و سازوکار مشترک برای صادرات سوخت از مبدا ایران به مقصد افغانستان تعیین و تنظیم شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: صادرات مشتقات نفتی از ایران به افغانستان دارای یک مشکل اساسی است و در برخی موارد محموله مورد نظر به مشکل می خورد و به کشور باز می گردد.

وی ادامه داد: برخی از تجار مواد هیدروکربنی را تحت عنوان گازوئیل یا بنزین اظهارنامه گمرکی کرده و نسبت به صادرات آن اقدام می کنند که به دلیل اختلاف ملاک های ارزیابی در گمرک دوغارون ایران و گمرک اسلام قلعه افغانستان، مشکلی برای کامیون ها و رانندگان بوجود می آید.

صدیقی فر بیان کرد: راهکار کشورمان این است که دریچه مشترک گمرکی میان دو کشور برقرار شود یا اداره استاندارد افغانستان در مرز مستقر شده و محموله‌ها را قبل از خروج از خاک ایران، صحت سنجی کند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات تصریح کرد: حدود ۵ سال است که حل این موضوع و تعیین سازوکاری مشترک میان این دو کشور همسایه درحال پیگیری است و تاکنون طرف افغانستانی حاضر به پذیرش راهکارهای ایران نشده بود.

این دیپلمات ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کشور افغانستان تعامل دارد و سطح روابط مطلوب ارزیابی می شود.

صدیقی‌فر خاطرنشان کرد: کاهش مراودات اقتصادی ایران و افغانستان ناشی از تحولات سیاسی نیست؛ بلکه به علت خروج سرمایه ها از افغانستان و کاهش مصرف اقلام در این کشور است.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید