تشخیص بیماری سل در مشهد به کمتر از ۲ ساعت رسید

کارشناس مسوول امور آزمایشگاههای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمان تشخیص بیماری سل در این آزمایشگاه از ۴۸ ساعت ( ۲ روز در گذشته) اکنون به کمتر از ۲ ساعت کاهش یافته است.

به گزارش اعتمادساز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی، دکتر فضل الدین فهیمی روز چهارشنبه افزود: آزمایش سریع تشخیص سل با دقت و کیفیت بسیار بالا و سرعت قابل توجهی توسط سیستم مولکولی «جین اکسپرت» در این مرکز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: انجام بیش از هشت هزار تست مولکولی تشخیص سل و بیش از پنج هزار کشت و تعیین حساسیت میکروبی سل، این آزمایشگاه را در زمره مراکز سطح اول کشور در زمینه آمار تشخیص بیماری سل قرار داده است.

کارشناس مسوول امور آزمایشگاههای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: همزمان با تشخیص قطعی وجود باکتری عامل سل در نمونه های بالینی مختلف، تشخیص مقاومت باکتری به داروهای ضد سل همچون «ایزونیازید و ریفامپین» نیز قابل انجام است.

وی اظهار کرد: آزمایشگاه مرجع سل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف انجام تخصصی آزمایشهای تشخیصی سل و به عنوان آزمایشگاه مرجع سل منطقه شمال شرق کشور فعالیت می‌کند.

فهیمی ادامه داد: با توجه به مخاطرات بالقوه کار با باکتری بسیار خطرناک عامل سل، به جرأت می توان از کارکنان آزمایشگاه تشخیص این بیماری به عنوان ایثارگران گمنام نظام سلامت نام برد.

به گفته وی، آزمایشگاه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته است، در سالهای اخیر رتبه عالی از برنامه مهارت آزمایی فراملی کشور سوئد را کسب کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید