تسریع درمان‌های پزشکی با فناوری‌های جدید حوزه سلامت

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نقش فناوری‌های جدید در حوزه سلامت را مهم و تسریع کننده فرایند درمان‌های پزشکی دانست.

به گزارش اعتمادساز، شقایق حق جو جوانمرد در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بین المللی قلب کاسپین در مشهد گفت: فناوری‌های جدیدی که با عنوان پزشکی دقیق یا پزشکی شخصی‌سازی شده، حوزه سلامت را در رشته‌های مختلف متحول ساخته، بر این اساس است که هر فرد ساختار و ژن‌ها و پروتئین‌هایش با دیگران متفاوت است و لذا درمان‌های اختصاصی را برای هر یک از افراد باید در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: به طور خاص، حوزه قلب و عروق از جمله مواردی است که خیلی توسعه یافته و فناوری‌های ایمیجینگ یا تصویربرداری مدلیته‌های جدید به ما این امکان را می‌دهد،  تا بیماری‌ها را با دقت خیلی بیشتر شناسایی کنیم و یا آنها را پیش بینی کنیم . همچنین در حوزه بیماری‌های مادرزادی بتوانیم بیماری‌هایی که سابقا پس از تولد شناسایی می‌شد را در دوره جنینی یا قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید تشخیص دهیم .

حق جو جوانمرد خاطرنشان کرد: حوزه‌های ژنتیکی از جمله ظرفیت‌هایی است که ما می‌توانیم با بررسی ژن‌ها متوجه شویم و پیش‌بینی کنیم، به طور مثال نوزادی اگر با یک بیماری به دنیا می‌آید، برای او چاره جویی کنیم، در حوزه توسعه درمان‌های جدید و به طور خاص در حوزه بیماری‌های دریچه‌ای قلب، مهندسی بافت که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌تواند اتفاق بیفتد نیز این فناوری‌ها نقش بسزایی دارد. همچنین داروها و درمان‌های جدید کمک می‌کند تا قبل و حین و پس از عمل مریض سرویس بهتری از خدمات را دریافت کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص جایگاه ایران در بین کشورهای توسعه یافته در عرصه پزشکی و بویژه حوزه قلب و عروق نیز گفت: کشور ما در حوزه قلب و عروق، در حوزه‌های پیشگیرانه و تشخیص غربالگری  بیماری‌های قلبی و عروقی از متخصصین برجسته‌ای برخوردار است.

حق جو جوانمرد اضافه کرد: در منطقه و سازمان جهانی بهداشت چند مورد داشتیم که الگوی جهانی قرار گرفتند مانند برنامه قلب سالمی که در اصفهان اجرا شد و در حوزه‌های درمانی و جراحی هم تعداد قابل توجهی از دانشمندان ایرانی هستند، بر این اساس تاکید می‌کنم که آینده روشن است و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری انشاالله ما به قله نزدیک هستیم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید