تراژدی فقر در افغانستان؛ مردی در سرپل چهار کودک دخترش را فروخته است

شفقنا افغانستان- یک خانواده در ولایت سرپل به ‌دلیل فقر و تنگ‌دستی، چهار کودک دخترش را به فروش رسانده است. جمعه، باشنده قریه «نوه‌کی» از مربوطات مرکز ولایت سرپل است. وی حدود شصت سال سن دارد و با خانم و سه کودکش در اتاقی تاریک زنده‌گی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، به نوشته هشت صبح، جمعه می‌گوید که به دلیل فقر و گرسنه‌گی، چهار نوزادش که همه دختر بوده‌اند را به‌تدریج به فروش رسانده است. این خانواده با فروش نوزادانش، مواد اولیه مورد نیاز سایر اعضای خانواده‌ را تهیه می‌کند.

جمعه مصروف کارهای دهقانی است، اما این کار هزینه خانواده‌اش را تامین نمی‌تواند. زمانی که با وی صحبت کردم، دریافتم که در چهار سال گذشته هر باری که خانمش کودک به دنیا آورده است، او را در ده روزه‌گی‌اش در بدل پولی اندک به فروش رسانیده و با پولش آرد و روغن خریداری کرده است. جمعه گفت: «یک دخترم سه‌روزه بود، به ۱۱ هزار افغانی فروختم. یک دخترم را به ۱۲ هزار فروختم. دختر سومم را به نه هزار فروختم و دختر چهارمم را به ۱۰ هزار فروختم.»

در جریان صحبت با جمعه، متوجه خانمش شدم که بی‌صدا و با حرکات غیرمعمول به فکر فرو رفته است. تلاش کردم با او نیز صحبت کنم، اما موفق نشدم. از جمعه پرسیدم که خانمش در چه وضعیتی است. گفت که همسرش پس از فروختن کودکانش، به بیماری روانی دچار شده است. جمعه افزود: «خانمم خیلی وقت‌ها از خانه بیرون می‌شود. من هم گاهی روزها دنبالش می‌گردم، دوباره پیدا می‌کنم و به خانه می‌آییم.» همسر جمعه هرچند با کسی حرف نمی‌زند، اما زمانی ‌که در مورد کودکانش سخنی به گوشش می‌رسد، اشک از چشمانش جاری می‌شود.

در همین حال سیدحسن حسینی، از همسایه‌های جمعه، می‌گوید که این مرد بزرگ‌سال در وضعیت دشواری قرار دارد و نیاز به کمک جدی دارد تا بتواند همسرش را درمان کند و برای خانواده پنج‌نفری‌اش مواد غذایی تهیه کند. حسینی افزود: «جمعه مرد بزرگ‌سالی است که در شرایط بد اقتصادی قرار دارد و ناگزیر شده است چهار کودکش را به فروش برساند. این کار سبب شده است که خانمش به بیماری روانی دچار شود.» جمعه از حکومت و موسسات کمک‌رسان خواست که او و خانواده‌اش را یاری رسانند.

پس از سقوط جمهوریت، گزارش‌های زیادی از فروش کودکان در ولایت‌های مختلف نشر شده است. از آن زمان، فقر و بیکاری نیز به‌شکل بی‌پیشینه‌ای در کشور گسترش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید