ترانزیت ریلی در مسیر خراسان رضوی به آسیای مرکزی متنوع شد

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: فراورده های نفتی و بارهای کانتینری به جمع دیگر محموله های ترانزیت ریلی از گذرگاه ریلی سرخس خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی افزوده و ترانزیت ریلی کشور در این مسیر متنوع شد.

به گزارش اعتمادساز، مصطفی نصیری افزود: پیش از این عمده کالاهای ترانزیتی از مرز ریلی سرخس به ترکمنستان گوگرد صادراتی این کشور بود که اکنون دیگر کالاها بخشی از سهم این محصول را گرفته اند.

وی ادامه داد: متنوع شدن کالاهای ترانزیتی برای عبور از گذرگاه ریلی سرخس، برای کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان و کشورهای روسیه و چین جذابیت زیادی دارد و می توان علاوه بر کالاهای یاد شده دیگر اقلام را نیز از این مسیر ترانزیت کرد.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: به واسطه کاهش ارزش گوگرد خام در بازارهای جهانی و مقرون به صرفه نبودن صادرات آن، ترانزیت ریلی این کالا از مبدا ترکمنستان و از مسیر ایران طی سالهای قبل با کاهش همراه بوده است.

نصیری افزود: در چهار ماهه امسال ۳۲۰ هزار تن کالای ترانزیتی از گذرگاه ریلی سرخس جا به جا شده که بخشی از آن گوگرد ترکمنستان بوده است و به خاطر کاهش تجارت این محصول با افت رقم ترانزیت ریلی از استان طی چهار ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال مواجه بوده ایم.

وی ادامه داد: با افزوده شدن کالاهای دیگر به جمع اقلام ترانزیتی در مسیر سرخس _ بندرعباس شاهد رونق بیشتر دالان ترانزیتی شمال – جنوب در شاخه شرقی آن خواهیم بود.

مطابق اعلام اداره کل راه آهن خراسان با جا به جایی حدود ۱.۵ میلیون تن کالا در سال ۱۴۰۰، رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا در این مرز بین‌المللی شکسته شد. ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ کاهش بوده و همچنان این روند ادامه دارد.

پایانه ریلی سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌ آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جا به‌ جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی و بقیه ترانزیت، صادرات و واردات بود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید