تأکید گوترش و عبداللهیان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان؛ «دولت تک‌قومی راه حل نیست»

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرده است که دولت تک‌قومی راه حل مشکلات افغانستان نیست.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، او این اظهارات را در حاشیه‌ نشست امنیتی مونیخ در دیدار با حسین‌امیر عبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه‌ وزارت خارجه‌ی ایران که امروز (شنبه، ۳۰ دلو) منتشر شده، گوترش گفته است که «معتقدیم دولت تک‌قومی راه حل مشکلات در افغانستان نیست».

دبیرکل سازمان ملل از موضع ایران در قبال مهاجرین افغانستان قدردانی کرده است. او بر لزوم افزایش و تقویت کمک‌های جهانی به ایران در خصوص مهاجرین و پناهجویان افغانستان تأکید کرده است.

در خبرنامه‌ وزارت خارجه ایران آمده است که گوترش با اشاره به نگرانی‌های جامعه جهانی از رشد «پدیده شوم» تروریسم در افغانستان و ممنوعیت آموزش و کار زنان در این کشور، خواستار کمک به اقتصاد افغانستان و جلوگیری از بروز بحران و فروپاشی اقتصادی در این کشور شده است.

وزیر خارجه‌‌ ایران هم با اشاره به اوضاع افغانستان بر استمرار کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این کشور تأکید کرده است.

او هم موضوع تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه‌های سیاسی در افغانستان را در رفع مسائل و مشکلات این کشور حایز اهمیت و موثر دانسته است.

عبداللهیان از تداوم ورود موج آوارگان از افغانستان به ایران ابراز تاسف کرده است. او بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ایران تأکید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید