بیماران مرگ‌مغزی منجر به اهدای عضو ۳۹ درصد در شمال شرق کشور افزایش یافت

اهدای عضو

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شمار بیماران مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در این دانشگاه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، ۳۹ درصد در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

به گزارش اعتمادساز، دکتر ابراهیم خالقی افزود: تعداد موارد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو زیر  پوشش مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۱۲۵ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۴ مورد در سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران دریافت کننده عضو پیوندی نیز نسبت به سال ما قبل آن ۲۹ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: تعداد ۵۶۸ عضو و بافت از اهداکنندگان مرگ مغزی به بیماران نیازمند در سال ۱۴۰۱ پیوند شده که این رقم پارسال به ۷۳۳ عضو و بافت پیوندی رسیده است.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته ۱۱۹ مورد پیوند کلیه، ۹۴ مورد پیوند کبد، ۲۸۲ مورد پیوند قرنیه، ۱۹۴ مورد پیوند پوست، ۱۶ مورد پیوند قلب، ۲ مورد پیوند کلیه و کبد و هشت مورد پیوند کلیه و پانکراس (لوزالمعده) همزمان با هم بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲ مورد کبد پیوندی از سایر مراکز دریافت و پیوند شده و ۲ مورد پیوند کبد اطفال از اهداکننده زنده (والدین) دریافت و پیوند شده است که مجموع تعداد بیماران دریافت کننده پیوند کبد در این مرکز به ۹۸ نفر رسید.

خالقی افزود: همچنین از اهداکنندگان مرگ مغزی، ۲۸ عضو شامل یک مورد قلب، چهار مورد کلیه و ۲۳ مورد کبد جهت پیوند به بیماران نیازمند در سایر مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز ارسال شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون نیز ۴۲ مورد پیوند عضو و بافت از ۱۰ اهدا کننده مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

به گفته وی، از این تعداد چهار مورد کلیه، چهار مورد کبد، ۱۴ مورد پیوند قرنیه، هشت مورد پیوند پوست و ۱۲ عضو شامل یک قلب، هشت کلیه و سه کبد به مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز ارسال شده است.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد و از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

بیمارستان منتصریه مشهد هم اینک در میان سه مرکز برتر اهدای عضو کشور تهران و شیراز قرار دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید