به روستای کوهستانی و افسونگر بِزد تربت جام خوش آمدید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام گفت: روستای هدف گردشگری بِزد با طبیعتی کوهستانی و مردمی خونگرم در ایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران و علاقه‌مندان به طبیعت بهاری است.

به گزارش اعتمادساز، فرامرز صابرمقدم بیان کرد: روستای بِزد با وجود آثار و ابنیه تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و هنرهای سنتی، در سال 1386 به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده و بیشتر اهالی خونگرم و مهمان نواز این روستا به دامداری، باغداری و زراعت اشتغال دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌جام ادامه داد: وجود عناصری از جمله معابر پرپیچ و خم، کوچه باغ‌ها، باغات، چشمه و آبگیر قنات و تلفیق آن با خانه ها، زیبایی بی‌نظیر این روستا را دو چندان کرده و به دلیل آب و هوای مطبوع و کیفیت محصولات از جمله انگور و همچنین وجود دو واحد اقامتگاه بوم گردی، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

صابر مقدم تصریح کرد: از جاذبه‌های گردشگری روستای بزد باید به مسجد تاریخی و میرغیاث الدین، مسجد خانه نور و سقاوه مرتبط با حضور شیخ الاسلام احمد جام در دامنه ارتفاعات روستا، حمام قدیمی خان، غار شیخ، بقایای آسیاب، درختان کهنسال و کوهنوردی در ارتفاعات منطقه اشاره کرد.

وی گفت: علاوه بر بافت قالی و قالیچه، گلیم بافی و سوزن دوزی مهم‌ترین هنر و صنایع‌دستی هنرمندان روستای بزد هنر سنتی فَرَت بافی است که با وجود 1670 نفر بافنده پارچه‌های فَرَت، 1850 کارگاه فعال در خانه‌های روستا، 25 پشتیبان فرت بافی و هم‌چنین فعالیت مؤثر سه شرکت تعاونی فرت بافی که به طور مستمر تولیدات خود را عرضه می‌کنند، باید بِزد را کانون فرت بافی خراسان رضوی محسوب کرد.

صابر مقدم افزود: روستای هدف گردشگری بِزد با وسعتی معادل 120 هکتار و جمعیتی بیش از 4250 نفر در بخش مرکزی شهرستان تربت جام و در فاصله 14 کیلومتری جنوب غربی شهر تربت جام در منطقه کوهستانی قرار دارد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید