بلاتکلیفی 36 هزار مهاجر افغان برای دریافت اقامت دائمی در آمریکا

براساس یک گزارش دولتی به کنگره آمریکا دست‌کم ۳۶ هزار و ۴۳۳ مهاجر افغان که قرار است در این کشور اسکان داده شوند شرایط لازم برای دریافت اقامت دائمی در این کشور را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس یک گزارش دولتی به کنگره آمریکا دست‌کم ۳۶ هزار و ۴۳۳ مهاجر افغان که قرار است در این کشور اسکان داده شوند شرایط لازم برای دریافت اقامت دائمی در این کشور را ندارند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داده است که این آمار نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از ده‌ها هزار افغانی که به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین عملیات تخلیه و اسکان مجدد توسط دولت آمریکا به این کشور منتقل شدند، فاقد شرایط لازم برای اقامت دائمی هستند.

طبق این گزارش، مهاجرانی که واجد شرایط اقامت دائمی نیستند، تا زمان تعیین تکلیف از سوی کنگره در بلاتکلیفی خواهند بود.

شبکه خبری ای‌بی‌سی هم‌چنان گزارش شده است که برنامه پناهندگی آمریکا با شمار ۴۱۲ هزار درخواست به تعویق افتاده مواجه است که ممکن است برخی پرونده خود را از دست بدهند و در مرحله اخراج قرار بگیرند.

کریش اومارا ویگناراجه، رییس اداره مهاجرت و پناهندگی لوتری، گفته است: «ما از کنگره می‌خواهیم که به سرعت قانون تنظیم افغانستان را تصویب کند». او که در زمینه کمک به مهاجران افغان کار می‌کند، این روش را نیاز فوری برای اسکان خوانده است.

دولت بایدن به دلیل سقوط دولت افغانستان و تسلط سریع طالبان، روندی را که سال‌ها برای پناهندگی باید طی می‌شد، دور زد و هزاران افغان را به امریکا انتقال داد. در این روند، پناهندگان یک سال پس از ورود به امریکا واجد شرایط اقامت دایم می‌شدند.

آمریکا از یک مرجع حقوقی بشردوستانه به نام «آزادی مشروط» برای پذیرش مهاجران افغان پس از بررسی آن‌ها در پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه و اروپا استفاده کرده است. این روش به مهاجران اجازه می‌دهند که برای دو سال در آمریکا به صورت قانونی زندگی و کار کنند، اما ویزای بشردوستانه، به آن‌ها اقامت دایمی نمی‌دهد.

با این حال، براساس گزارش وزارت امنیت کشور آمریکا که روز جمعه، ۸ دلو، با کنگره در میان گذاشته شده است، تا ۱۵ نوامبر سال گذشته به ۷۰ هزار و ۱۹۲ افغان ویزای بشردوستانه اعطا شده است. گفته شده است که پنج فرد تخلیه شده پس از لغو ویزای بشردوستانه در مراحل اخراج قرار گرفته‌اند. در این گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا دلایلی برای خاتمه ویزای «آزادی مشروط» این افراد ارائه نشده است، اما ممکن است ناشی از فعالیت مجرمانه باشد.

در گزارش وزارت کشور آمریکا هم‌چنان آمده است که ۳۶ هزار و ۸۲۱ شهروند افغانستان می‌تواند از طریق برنامه ویزای مهاجرت ویژه «SIV» واجد شرایط اقامت دایم شوند. این افراد و یا اعضای خانواده‌شان به نیروهای امریکایی در افغانستان کمک کرده‌اند. این افراد قرار است که از این طریق درخواست دریافت اقامت دایمی بدهند.

همسر و فرزندان دارندگان ویزای مهاجرتی ویژه، به صورت خودکار واجد شرایط دریافت «گرین کارت» هستند، اما این برنامه نیز زمان‌بر است.

به این ترتیب، شمار محدودی از افغان‌هایی که تخلیه شده‌اند، نیازی به پذیرش ویزای حقوق بشردوستانه نداشته‌اند. این افراد قبلا مجوز قانونی برای ورود به امریکا را گرفته بودند. این افراد شامل سه هزار و ۵۲۹ نفری که اقامت دایمی داشته و سه هزار و ۲۹۰ دارنده ویزای ویژه مهاجرت می‌شوند.

براساس آخرین آمار، بیش از ۷۶ هزار شهروند افغانستان به امریکا آورده شده‌اند. از این میان، ۶۷ هزار نفر توسط آژانس‌های اسکان مجدد و یا خانواده‌های‌شان در سراسر امریکا اسکان داده شده‌اند.

سخنگوی امنیت ملی آمریکا گفته است که دولت «فعالانه» به افراد تخلیه شده کمک می‌کند تا درخواست پناهندگی یا ویزای مهاجرتی ویژه را ارسال کنند. این سخنگو به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «ما از کنگره خواسته‌ایم قانونی را تصویب کند تا به شرکای افغان ما که از طریق آزادی مشروط بشردوستانه وارد شده‌اند، مسیر روشنی برای رسیدن به وضعیت دائمی بدهند.»

این در حالی است که پیش از این مقامات آمریکا اعلام کردند که فرآیند تخلیه شهروندان خارجی پس از وقفه چندماه از افغانستان ازسرگرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید