برداشت زعفران در گناباد ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:‌ برداشت زعفران از سطح سه هزار و ۲۵۷ هکتار زمینهای زیر کشت این شهرستان در سال زراعی کنونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش اعتمادساز، اسماعیل قربانی افزود:‌ به طور متوسط ۲ و چهار دهم کیلوگرم در هر هکتار زعفران طی سال زراعی جاری در این شهرستان ( نیمه دوم مهرماه تاکنون)‌ برداشت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در برخی مناطق مانند روستاهای “کاخک” ۳۵ درصد و در برخی نقاط حدود ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

وی مهمترین علت کاهش تولید زعفران در این شهرستان را کاهش بارندگی و خشکسالی و سرمازدگی ذکر کرد.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم گفت:‌علاوه بر کمبود شدید بارندگی و خشکسالی غیر عادی، پراکنش بارش های منطقه نیز طوری نبوده است که در رشد و نمو زعفران و حفظ رطوبت لازم در مناطق کم آب مانند روستاهای کوهپایه که منابع آبی به میزان بارش وابسته است کمک کند.

علی موذنی افزود: گرمای بیش از حد تابستان نیز مزید بر علت شده و مجموع این عوامل باعث شده تا پیاز زعفران رشد خوبی نکند و تولید این محصول در شهرستان گناباد با کاهش همراه باشد.

سه هزار و ۲۵۷ هکتار از زمینهای کشاورزی گناباد زیر کشت زعفران قرار دارد و کاشت و برداشت زعفران سالانه برای ۶۵۵ هزار نفر – روز کار در این شهرستان اشتغال ایجاد می کند.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مرکز شهرستان گناباد متشکل از ۲ بخش “مرکزی و کاخک” و چهار شهر “گناباد، بیدخت، روشناوند و کاخک” و ۱۱۲ روستا در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید