بحران اوکراین؛ روسیه: آمریکا و اوکراین تحریکات نظامی علیه مسکو خواهند داشت/ آمریکا دستور ترک اوکراین را به خانواده های کارکنان سفارتش داد

کشورهای غربی می گویند که مسکو در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین است؛ اما مسکو این اتهامات را رد کرده و معتقد است که رزمایش نیروهایش در خاک خود، حق حاکمیتی این کشور است. پیشتر مسکو پیشنهاداتی برای تضمین های امنیتی به واشنگتن و ناتو داد و جلساتی نیز با حضور مقامات طرفین برگزار شد، اما نتایجی ملموس که کمک به حل بحران موجود به ویژه مسئله اوکراین نماید، در بر نداشت.

به گزارش شفقنا، گویا تنش ها در حال افزایش است، برخی از کشورها کمک های دفاعی به اوکراین ارسال می کنند و برخی از کشورها نیز به دنبال تخلیه شهروندان خود از اوکراین هستند.
روسیه: انتظار اقدامات تحریک آمیز از سوی آمریکا و اوکراین را داریم

روسیه: انتظار اقدامات تحریک آمیز از سوی آمریکا و اوکراین را داریمسخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی گفت که مسکو پیش بینی می کند ایالات متحده و اوکراین پیش از بازی های المپیک زمستانی در پکن دست به تحریکات نظامی یا رسانه ای علیه مسکو بزنند.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیش بینی می‌کند آمریکا و اوکراین پیش از آغاز المپیک زمستانی در پکن دست به تحریکات نظامی و رسانه‌ای علیه مسکو بزنند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تلگرام نوشت: خبرگزاری بلومبرگ که مدت هاست دیگر مستقل نیست و شرافت خود را از دست داده است امروز به نقل از آنچه مقام دیپلمات در چین خواند خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور چین از روسیه خواسته است در جریان المپیک زمستانی به اوکراین حمله نکند تا خللی در این رویداد صورت نگیرد.

زاخارووا در واکنش به این گزارش افزود: این از سطح خبر دروغ هم فراتر رفته است بلکه یک عملیات رسانه‌ای ویژه از سوی طرف‌های آمریکایی از طریق بلومبرگ است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این شرایط تحولات آگوست ۲۰۰۸ را به ذهن متبادر می‌سازد که طی آن گرجستان به دو جمهوری اوسیتای جنوبی و آبخازیا حمله کرد و در ابتدا روسیه به آغاز جنگ متهم گردید اما تحقیقات ویژه کمیته بین المللی در سال ۲۰۰۹ به این نتیجه رسید که این مقامات گرجستان بودند که جنگ را آغاز کردند.

زاخارووا ادامه داد: رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخبار دروغ، ادعاهای رسانه‌ای را مبنی بر قصد روسیه برای حمله به اوکراین منتشر می‌کنند. این در حالی است که اخیراً وزیر خارجه آمریکا به اوکراین سفر کرد. همزمان با اینکه رئیس جمهور روسیه قصد حضور در بازی‌های المپیک زمستانی در پکن را دارد مقامات آمریکایی از تحریم این رویداد خبر دادند و بجای حضور در این رویداد ورزشی جهانی در واشنگتن خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بنابراین ما پیش بینی می‌کنیم که ایالات متحده و رژیم طرفدار آن در کی یف دست به تحریکات نظامی یا رسانه‌ای بزنند و چنین چیزی بعید نیست. احتمالاً آنها به این کار اقدام کنند بویژه اینکه درباره آن تجربه خوبی هم دارند.

انگلیس، روسیه را به تلاش برای انتصاب یک رهبر حامی مسکو در اوکراین متهم کرد

انگلیس با متهم کردن کرملین به تلاش برای روی کار آوردن یک رهبر حامی روسیه در اوکراین، گفت که افسران اطلاعاتی روسیه با شماری از سیاستمداران سابق اوکراین در بخشی از طرح‌هایشان برای اجرای یک حمله در تماس بوده‌اند.

به گزارش خبرگزرای رویترز، وزارت خارجه انگلیس مدرکی در تایید ادعاهایش ارائه نداده است، اتهاماتی که در اوج تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر صف‌آرایی نظامیان روس در نزدیکی مرز با اوکراین مطرح می‌شوند. مسکو هم بارها تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت روسیه در حال بررسی یوهن مورایف، قانونگذار سابق اوکراینی به عنوان یک نامزد بالقوه برای هدایت یک رهبری حامی روسیه در اوکراین است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی توییتری نوشت: ما توطئه کرملین برای منصوب کردن رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد. کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

یک منبع در وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن مسائل اطلاعاتی امری غیرعادی است، گفت جزئیات پس از آن از حالت محرمانه خارج می‌شوند که با دقت مورد ارزیابی قرار گرفته باشند تا بتوان مقابل روسیه بازدارندگی ایجاد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس همچنین آمده است: برخی از کسانی که با افسران اطلاعاتی روسیه در تماس بودند، در حال حاضر در برنامه‌ریزی برای یک حمله علیه اوکراین مشارکت دارند.

وزارت خارجه روسیه این اظهارات را اطلاعات نادرست خوانده و انگلیس و ناتو را به تشدید تنش بر سر اوکراین متهم کرده‌ است. این وزارتخانه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: اطلاعات نادرست منتشر شده به دست وزارت خارجه بریتانیا شاهد دیگری است که نشان می‌دهد این‌ها کشورهای ناتو به رهبری آنگلوساکسون‌ها هستند که تنش‌ها را در مورد اوکراین تشدید می‌کنند. ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم تا از این فعالیت‌های تحریک‌آمیز دست برداشته، انتشار یاوه و مهمل را متوقف کند و در نهایت تلاش خود را روی مطالعه تاریخ یوغ مغول – تاتار متمرکز کند.

ادعاهای انگلیس یک روز پس از آن مطرح شد که دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه از حصول پیشرفت در مذاکراتی به منظور حل و فصل بحرانی درباره اوکراین باز ماندند، با این حال آنها برای ادامه مذاکرات توافق داشتند.

روسیه: انگلیس از یاوه گویی و اقدامات تحریک آمیز دست بردارد
وزارت امور خارجه روسیه به ادعاهای انگلیس مبنی بر تلاش مسکو برای روی کار آوردن سیاستمداران وابسته به خود در اوکراین واکنش نشان داد.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت امور خارجه روسیه به ادعای انگلیس درباره تلاش مسکو برای گماشتن رئیس جمهوری وابسته به خود در اوکراین واکنش نشان داد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این ادعای انگلیس، یاوه گویی است و دلیل دیگری است که نشان می دهد این ناتو است که دست به تشدید تنش پیرامون اوکراین می زند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: گمراه سازی رسانه ای که وزارت خارجه انگلیس به آن دست می زند گواه دیگری است که نشان می دهد این کشورهای ناتو به رهبری آنگولاساکسون ها هستند که اقدام به تشدید تنش پیرامون اوکراین می کنند.

وزارت خارجه روسیه همچنین از همتای انگلیسی خود خواست تا فعالیت های تحریک آمیز را متوقف کرده و از انتشار این یاوه گویی ها دست بردارد.

گوترش: روسیه هرگز به اوکراین حمله نخواهد کرد

روسیه هرگز به اوکراین حمله نخواهد کرددبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: معتقدم روسیه هرگز به اوکراین حمله نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به تحولات اوکراین، گفت: هرگونه تهاجم یک کشور به کشوری دیگر خلاف قوانین بین‌المللی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت: من معتقدم که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد و امیدوارم که حق با من باشد. نباید مداخله نظامی صورت گیرد، مشکل باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز پس از اتمام نشست امنیتی با بلینکن که در ژنو برگزار شد، گفته بود: مسکو قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اروپا و آمریکا فکر می کنند جایگاه ویژه ای دارند و هرکاری بخواهند می توانند انجام دهند. روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد. ناتو علیه روسیه فعالیت می کند، به همین دلیل نیز مسکو با گسترش این سازمان به سوی شرق مخالف است.

پیشتر مسکو پیشنهاداتی برای تضمین های امنیتی به واشنگتن و ناتو داد و جلساتی نیز با حضور مقامات طرفین برگزار شد، اما نتایجی ملموس که کمک به حل بحران موجود به ویژه مسئله اوکراین نماید، در بر نداشت.

انگلیس و بلژیک از اتباع خود خواستند به اوکراین سفر نکنند
وزارت خارجه کشورهای انگلیس و بلژیک از اتباع خود خواستند از سفر به اوکراین خودداری نمایند.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت امور خارجه انگلیس از شهروندان این کشور خواست از سفر غیرضروری به اوکراین خودداری کنند.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: به شهروندان خود توصیه می کنیم که از سفر غیرضروری به اوکراین خودداری کنند چرا که رویدادها به سرعت پیش می رود.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه بلژیک هم از اتباع خود خواست به اوکراین سفر نکنند و کسانی که در اوکراین هستند نامشان را در سفارت این کشور در کی یف ثبت کنند.

اوکراین سفیر آلمان در کی یف را احضار کرد
وزارت خارجه اوکراین «آنکو ویلدیوسن» سفیر آلمان در کی یف را احضار کرد تا نارضایتی عمیق خود را از موضع آلمان در خصوص عدم تامین تسلیحات دفاعی برای کی یف ابراز کند.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه اوکراین «آنکو ویلدیوسن» سفیر آلمان در کی یف را احضار کرد تا ناامیدی و نارضایتی عمیق خود را از موضع آلمان در خصوص عدم تأمین تسلیحات دفاعی برای کی یف ابراز کند.

وزارت خارجه اوکراین تاکید کرد که ما از موضع دولت آلمان در خصوص عدم ارائه تسلیحات دفاعی برای اوکراین به شدت ناراضی هستیم.

کریستین لامبرخت وزیر دفاع آلمان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای کمک در خصوص یک بیمارستان صحرایی در اوکراین از ادامه سیاست عدم ارسال سلاح به کی یف خبر داد.

وزیر دفاع آلمان در مصاحبه‌ای که شنبه منتشر شد، اعلام کرد که برلین فعلاً قصدی برای ارسال سلاح به اوکراین ندارد.

وزیر دفاع آلمان با اشاره به اینکه برلین سال هاست که نظامیان اوکراینی با جراحات شدید را در بیمارستان‌های نظامی خود مداوا می‌کند، گفت: اوکراین یک بیمارستان صحرایی کامل همراه با آموزش‌های لازم را در ماه فوریه دریافت خواهد کرد که توسط آلمان به مبلغ ۵.۳ میلیون یورو تأمین شده است.

آمریکا: خانواده‌های کارکنان سفارت ما در کی‌یف باید فورا کشور را ترک کنند

وزارت امور خارجه آمریکا از خانواده‌های کارکنان سفارت خود در کی‌یف خواسته است حداکثر تا دوشنبه هفته آینده اوکراین را ترک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «آنها در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن ندارند، اما مانند همیشه برنامه ریزی دقیق اضطراری را در صورت بحرانی شدن اوضاع امنیتی انجام می‌دهیم».

از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به CNN گفت که ایالات متحده به اوکراین اطلاع داده است که «احتمال دارد تا اوایل هفته آینده تخلیه خانواده‌های دیپلمات‌های سفارت در کی‌یف آغاز شود».

دیدگاهتان را بنویسید