بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در آستانه از سر گیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین در نامه ای به کنگره کشورش “وضعیت اضطراری ملی” در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه بایدن که در تارنمای کاخ سفید منتشر شده، ادعا شده است:در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸)، رئیس جمهور(وقت) طی فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰، بر اساس قانون اختیارات اضطراری بین المللی اقتصادی، وضعیت اضطراری ملی را در مورد ایران اعلام کرد و اقدامات مربوطه را برای مقابله با تهدید غیرعادی علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا نشات گرفته از وضعیت ایران انجام داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: روابط ما با ایران هنوز عادی سازی نشده و روند اجرای توافقات با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۲۸ دی ماه ۱۳۵۹) همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و اقدامات اتخاذ شده در آن تاریخ برای رسیدگی به این وضعیت اضطراری، باید پس از تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آبان ۱۴۰۰) ادامه یابد. بنابراین،  بر اساس قانون وضعیت اضطراری ملی، من برای یک سال دیگر وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران را تمدید می کنم.

به گزارش ایرنا، پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،   دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است، به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

قرار است مذاکرات برای آغاز لغو تحریم ها ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در وین اتریش از سرگرفته شود

 

دیدگاهتان را بنویسید