بایدن در تماس تلفنی با پوتین: حمله به اوکراین، تاوان سنگین و فوری برای روسیه خواهد داشت

کاخ سفید اعلام کرد که تماس تلفنی « جو بایدن »، رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه بیش از یک ساعت به طول انجامید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاخ سفید نقل کرد که این تماس تلفنی ۶۲ دقیقه به طول انجامیده و رئیس جمهور آمریکا به همتای روسی خود در این تماس تلفنی هشدار داده که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا با قاطعیت پاسخ خواهد داد و هزینه‌های سنگین و فوری را بر روسیه تحمیل خواهد کرد.

طبق بیانیه کاخ سفید، بایدن تاکید کرد: در حالی که آمریکا برای متوسل شدن به دیپلماسی با هماهنگی کامل با همپیمانان و شرکای خود آماده می‌ماند، اما ما در عین حال برای سناریوهای دیگر آماده هستیم.

از سوی دیگر، کرملین اعلام کرد که پوتین و بایدن درمورد ادامه گفتگوها توافق کردند.

در همین حال، یک مسئول برجسته آمریکایی اعلام کرد که تماس تلفنی میان بایدن و پوتین به «یک تغییر بنیادی» در مواضع درخصوص بحران اوکراین منجر نشد.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با خبرنگاران عنوان داشت که رایزنی‌ها، حرفه‌ای و عمیق بود و کمی بیش از یک ساعت به طول انجامید. تغییر بنیادی در تحولات ادامه یافته از چند هفته قبل صورت نگرفت.

تحرکات نظامی اخیر روسیه در مرزهای خود با اوکراین موجب بروز نگرانی‌هایی در کیِف، کشورهای غربی و واشنگتن شده است. این درحالیست که کرملین با تکذیب حمله به خاک اوکراین بر حق خود در جابجا کردن نیروهایش در داخل خاک خود تاکید کرده است.

مسکو در عوض با متهم کردن ناتو و اوکراین بر دمیدن به آتش تنش‌ها مدعی شده که این اوکراین است که خود را برای بازپس‌گیری مناطق شرقی خود که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل هواداران روسیه هستند، آماده می‌کند. سازمان جاسوسی فدراسیون روسیه به تازگی وضعیت حاکم در منطقه را مشابه وضعیت سال ۲۰۰۸ دانسته که در نهایت به حمله نظامی مسکو به همسایه خود گرجستان منتهی شد.

اما در آن سوی میدان، کیِف متقابلا با تکذیب این ادعا روسیه رو متهم می‌کند که با اعزام بیش از ۹۲ هزار سرباز تازه نفس به نقاط مرزی با اوکراین، درصدد حمله به این کشور است. پیش از این هم ولادیمیر پوتین در بهار گذشته با اعزام نیرو به این منطقه سعی کرده بود با یادآوری خط قرمزهای خود پیام روشنی خطاب به کی‌یف و همپیمانان غربی‌اش ارسال کند.

دیدگاهتان را بنویسید