بانک جهانی از پول‌های مسدودشده ۶۰۰ میلیون دلار را برای آموزش در افغانستان اختصاص می‌دهد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که مدیریت بانک جهانی پیشنهادی را امضا کرده است که ۶۰۰ میلیون دالر از مجموع یک میلیارد دالر باقی‌مانده افغانستان در صندوق امانات منجمد را به نفع آموزش، خانواده‌ها و جوامع افغانی به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این منبع به رویترز گفته است که هیأت بانک جهانی قرار است این پیشنهاد را در اول ماه مارچ بررسی کند و تصمیم نهایی خود را در مورد پرداخت وجوه باقی‌مانده به تمویل‌کننده‌گان صندوق امانات بازسازی افغانستان (ARTF) که توسط این بانک اداره می‌شود، بگیرد.

به گفته منبع، این وجوه توسط آژانس‌های مختلف ملل متحد، از جمله یونیسف و سازمان غذا و زراعت ملل متحد، در بحبوحه تشدید نگرانی‌ها در مورد فروپاشی اقتصاد افغانستان، پرداخت می‌شود.

کمک‌کننده‌گان به صندوق امانات در ماه دسامبر سال گذشته انتقال ۲۸۰ میلیون دالر را به برنامه جهانی غذا و یونیسف برای حمایت از تغذیه و صحت در افغانستان تایید کردند.

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، ماه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا ۱.۲ میلیارد دالر باقی‌مانده از این صندوق را برای کمک به مردم افغانستان به هدف زنده ماندن در زمستان آزاد کند.

این خبرگزاری تأکید کرده است که بودجه جدید به حمایت از برنامه‌های امنیت غذایی، صحت و آموزش در افغانستان کمک خواهد کرد، زیرا افغانستان با یک بحران شدید اقتصادی و انسانی روبه‌رو شده است. طبق گزارش‌ها این بحران پس از تحولات سیاسی اخیر در کشور و قطع کمک‌های جامعه جهانی از افغانستان شدت گرفته است.

بانک جهانی در حالی در مورد سرنوشت این پول‌ها تصمیم می‌گیرد که سازمان ملل متحد هشدار داده است که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر یعنی حدود ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان با سطح شدید گرسنه‌گی روبه‌رو هستند و نزدیک به نُه میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید