بازگشایی مدارس دخترانه در غرب افغانستان

“صابر مشعل”، رئیس شورای منتخب آموزگاران مدارس ولایت (استان) هرات در غرب افغانستان، از بازگشایی مدارس دخترانه این شهر خبر داد و گفت به‌زودی در دیگر ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) نیز دختران به مدرسه بازخواهند گشت.

به گزارش ایرنا،رئیس شورای منتحب آموزگاران، در گفت وگو با رسانه های افغانستان افزود: فعلا هیچ محدودیتی برای بازگشایی مدارس دخترانه در ولایت هرات وجود ندارد و دختران دانش آموز در دیگر ولسوالی ها نیز از روز دوشنبه ۸ نوامبر/۱۷ آبان در کلاسهای درس حاضر می شوند.

به گفته او، اعضای این شورا، در ماه اخیر بارها با مقامات محلی و رئیس معارف طالبان در شهر هرات دیدار داشته‌اند و برای بازگشایی مدارس به‌روی دختران رایزنی کرده‌اند.

هرچند فعلا گروه طالبان با بازشدن مدارس دخترانه در این ولایت موافقت کرده‌ است، اما نگرانی‌ها از تغییر دیدگاه این گروه همچنان وجود دارد.

صابر مشعل، از طالبان خواسته است از آموزش دختران حمایت کنند و در این راستا همچنان متعهد بمانند.

برخی از آموزگاران زن نیز در این ولایت، به رسانه‌ها گفته‌اند که دختران در شهر هرات به مدارس بازگشته‌اند و فعلا محدودیت‌ها در برابر آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم نیز رفع شده است.

نوراحمد اسلام‌جار، والی طالبان در هرات، هفته گذشته به شهروندان این ولایت اطمینان داده بود که تمام مدارس دخترانه در هرات بازگشایی خواهد شد.

طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان، در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، تنها دستور بازگشایی مدارس پسرانه در این کشور را صادر کرد، اما بسته‌ماندن  مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم، با موج انتقادات در داخل و خارج از کشور مواجه شد.

اکنون به‌غیر از هرات در برخی از شهرهای دیگر این کشور نیز دختران بالاتر از کلاس ششم نیز اجازه رفتن به مدرسه را یافته‌اند، اما در کابل که بیشترین دانش‌آموز را به‌خود اختصاص می‌دهد، هنوز دختران اجازه رفتن به مدرسه را نیافته‌اند.

پیش‌تر، مقامات محلی طالبان در چهار ولایت کندز، بلخ، سرپل و جوزجان واقع در شمال افغانستان به برخی مدارس دخترانه اجازه بازگشایی دادند.

دیدگاهتان را بنویسید