«اینترنت اشیاء» یکی از پایه های نسل چهارم صنعت است

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها گفت: «اینترنت اشیاء» یکی از پایه های نسل چهارم صنعت است و بسیاری از صنایع برای ادامه حیات و داشتن مزیت رقابتی باید از این فناوری استفاده کنند.

به گزارش اعتمادساز، سید فخرالدین نوربهبانی، عصر سه‌شنبه در نشست خبری «هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها» در سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه اصفهان افزود: «اینترنت اشیاء» یکی از پایه های نسل چهارم صنعت است و در صنایعی مانند صنعت لوازم خانگی و صنایع فلزی استفاده از این فناوری برای داشتن مزیت رقابتی به یک الزام تبدیل شده است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه حرفه‌ای «اینترنت اشیا» دانشگاه اصفهان تجهیز شده است و بزودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود و این آزمایشگاه در زمینه‌های مختلف علمی با محوریت اینترنت اشیاء زیرساخت های پژوهشی برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را فراهم می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها در هفت سال گذشته با همکاری دانشگاه اصفهان و فردوسی مشهد بصورت دوره ای برگزار شده است و بنیانگذار این کنفرانس دانشگاه اصفهان است.

وی اظهار داشت: افزون بر ۱۸۵ مقاله به این کنفرانس ارسال شُد و تعدادی از مقالات دریافتی از پژهشگرانی از کشورهای ایتالیا و مالزی بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: ۱۸۵ مقاله دریافتی برای یک موضوع تخصصی آمار قابل توجهی است و تعداد مقالات دریافتی نسبت به دوره گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها اظهار داشت: مقالات دریافتی بطور متوسط توسط سه داور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و برای داوری از ۷۳ داور از دانشگاه های مطرح سراسر کشور استفاده شد و در نهایت ۳۵ مقاله مورد پذیرش برای ارایه بصورت شفاهی قرار گرفت و ۲۸ مقاله برای ارایه به صورت پوستر انتخاب شد.

نوربهبانی اظهار داشت: سال‌های اخیر برای توسعه فناوری «اینترنت اشیا» در دانشگاه‌های اصفهان و فردوسی مشهد تلاش‌های زیادی انجام شده است و در این کنفرانس در کنار ارایه مقالات، هشت کارگاه آموزشی و همچنین رویداد رونمایی از محصولات دیجیتال در ۲ بخش ارائه ایده و محصول برگزار می گردد.

تفکر صفر و یک در فناوری وجود ندارد

مسوول هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها گفت: تفکر صفر و یک در فناوری وجود ندارد و تکنولوژی بصورت تدریجی در جامعه نفوذ پیدا می‌کند و قرار نیست اگر مقاله‌ای به چاپ رسید بسرعت وارد چرخه صنعت شود و بطور معمول بتدریج شاهد ظهور فناوری در زندگی و مسیر تجاری خواهیم بود.

محمد علی نعمت‌بخش ادامه داد: اینترنت اشیا، مفهومی است که نخستین بار در سال ۱۳۸۰ شمسی توسط «کویین اشتون» از دانشگاه MIT مطرح شد و پس از سال ها تلاش‌ محققان این مفهوم را تبدیل به فناوری کردند.

وی تصریح کرد: سال گذشته افزون بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه «اینترنت اشیا» در دنیا انجام شده است که نشان از اهمیت و جایگاه این فناوری در دنیای معاصر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: ثبت و تبادل اطلاعات در یستر اینترنت از هداف اینترنت اشیا است و طبق گزارشات همکنون حدود ۱۷ میلیارد دستگاه و شی دارای حسگرهای اینترنت اشیا در دنیا وجود دارد که اطلاعات خود را به اشیای دیگر می‌رسانند.

وی افزود: امسال در کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها ۸ کارگروه، سه سخنرانی کلیدی، پنل‌های علمی و رویداد رونمایی از محصولات دیجیتال برگزار می گردد.

کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها سوم و چهارم آبانماه در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

سال‌های اخیر در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، رایانش فراگیر، سیستم‌های رایانشی- فیزیکی، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری‌های سلولی “نسل ۵” و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیا فعال شده اند.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۱ سال سابقه دارای بیش از ۲۲۰ دانشجو و ۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت‌افزار، نرم‌افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.

این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی است و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید