ایجاد ارتباط میان پژوهشگران دانشگاهی با حوزه صنعت برای رفع مشکلات تولید

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت جزء مسائل کلیدی است که مشکلات موجود باید بررسی و تحلیل شود اما پژوهشگران این دانشگاه توانسته‌اند با ایجاد ارتباط تنگاتنگ، برخی مسائل و نیازهای حوزه تولید و صنعت را مرتفع کنند.

به گزارش اعتمادساز، مجید مهدویان با اشاره به‌ضرورت و اهمیت ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت به‌منظور رفع نیازهای تولید، اظهار کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت از مسائل کلیدی و سابقه‌دار است و مشکلاتی که در این زمینه بوده طی سال‌های اخیر موردتوجه قرار داشت و با بررسی، تحلیل و کنکاش سعی شده است این فاصله به حداقل ممکن برسد.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان بابیان اینکه به‌طورمعمول پژوهش‌هایی که دردانشگاه انجام می‌شود در مرز دانش قرار دارد، افزود: گاهی سطح نیاز صنعت از سطح پژوهش‌ها پایین‌تر است و از سمت دیگر هم ممکن است صنعت نیازهای کاربردی داشته باشد که خیلی اوقات قابلیت انجام در دانشگاه را با توجه به مأموریت‌های پژوهشی نداشته باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که چالش‌های موجود میان صنعت و دانشگاه همیشه وجود دارد، گفت: اما می‌توان بر اساس اعلام نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی به دانشگاه ارتباط این دو حوزه را تنگاتنگ کرد.

مهدویان با اشاره به اینکه پروژه‌های دانشگاهی هم برای صنایع داخل و هم خارج استان انجام و رشد قابل‌توجهی را نسبت به سال‌های گذشته داشته است، بیان کرد: شرکت نفت، پتروشیمی و گاز درزمینه احتراق و انرژی، ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی برای بسیاری از صنایع و شبیه‌سازی‌ها گوشه‌ای از پژوهش‌ها برای واحدهای صنعتی و تولیدی به شمار می‌رود.

وی افزود: گرنت پژوهشی یکی از موارد معمولی بوده که به همه اساتید در دانشگاه‌ها داده می‌شود و در حقیقت یک پشتوانه مالی برای فعالیت‌های پژوهشی به شمار می‌آید.

مهدویان با اشاره به خلأ جذب دانشجوی بین‌الملل در قوچان، اظهار کرد: موانع قانونی برای شهرهای مرزی به لحاظ جذب دانشجویان خارجی وجود دارد اما وزارت علوم سیاست‌هایی درزمینه افزایش تعداد دانشجویان خارجی دارد که می‌توان در این حوزه قدم‌هایی برداشت.

وی تاکید کرد: تردد دانشجویان بین‌الملل به‌ویژه عراقی در مرکز استان زیاد بوده و نزدیکی قوچان به مشهد و وجود مضجع شریف امام رضا علیه‌السلام برای جذب شیعیان علاقه‌مند بسیار مؤثر است.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید