امسال ۱۰.۵ میلیون تن خرید گندم در کشور داشتیم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:خودکفایی در گندم ممکن، پایدار و برای همیشه است، امسال ۱۰.۵ میلیون تن خرید گندم در کشور داشتیم که خیلی از افراد باور نمی‌کنند و این جزو پدیده‌های دولت است.

به گزارش اعتمادساز، علیرضا مهاجر امروز در گردهمایی طرح تحول کشاورزی که امروز در مجتمع آیه‌های مشهد برگزار شد، اظهارداشت: ما با کمک کشاورزان توانستیم شرایط سخت خشکسالی که بارندگی خراسان رضوی نسبت به نرمال 52 درصد منفی بوده، در خرید گندم بیش از سال‌های گذشته موفقیت داشته باشیم، اگر شرایط نرمال بود در این امر موفق تر می‌شدیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از لحاظ فنی مشکلی در خودکفایی اکثر محصولات زراعی نداریم، مشکل ما در بخش‌های دیگری است که باید حل شود. اگر گندم را به جای 4.5 تن به 6 تن برسانیم، خودکفا می‌شویم. در زمینه جو نیز می‌توانیم به راحتی خودکفا شویم. مهم‌ترین اتفاقی که در این دو سال افتاد، مصرف بهینه کود است که با این کار 50 درصد مشکل ما در تولید حل می‌شود.

وی افزود: نمی‌توانیم الگوی کشت را اجرا کنیم چون هر بخش دست فرد یا دستگاهی است که بین حرف تا عمل ما زمین تا آسمان تفاوت دارد باید قوانینی را تصویب کنیم که بتوانیم اجرا کنیم، خودکفایی در گندم ممکن، پایدار و برای همیشه است همانطور که امسال 10.5 میلیون تن خرید گندم داشتیم و افراد بسیاری باور نمی‌کنند و این جزو پدیده‌های دولت محسوب می‌شود.

مهاجر عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون سازمان مدیریت، هزینه کشت‌های ابتدای سال را پرداخت نکرده اما در بهمن و اسفند پرداخت می‌کند، البته بهتر است همین مبلغ را نگاه دارد و در فروردین به حساب کشاورزان بریزد؛ ما که نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم در زمان مناسب کشت این کار را انجام ندهند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پایه‌ای‌ترین و مهم‌‎ترین کارخانه‌ای که خداوند خلق کرده، زمین است، عنوان کرد: در بهره‌وری از زمین چند نکته وجود دارد. اولین کار این است اقلامی را به کشاورزان معرفی کنیم که نسبت به شوری و مصرف آب بالا مقاوم‌تر هستند. دومین وظیفه ما این است که میزان مصرف آب را کاهش دهیم؛ این کار باید با روش‌های نوین انجام شود و در اراضی کوچک امکان‌پذیر نیست و سومین وظیفه تناوب است.

مهاجر خاطرنشان کرد: با کمک کشاورزان توانستیم در این شرایط سخت خشکسالی که بارندگی خراسان رضوی نسبت به نرمال 52 درصد منفی بوده، در خرید گندم بیش از سال‌های گذشته توفیق داشته باشیم، اگر شرایط نرمال بود بیشتر می‌توانستیم به دست بیاوریم.

تولید 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور

رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت : باوجود 85 میلیون نفر جمعیت ، 125 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود. در همین اقلیم با همین شرایط نهاده‌ها و قطعی برق کشاورزان توانستند عملکرد بالاتری داشته باشند که با علم و دانش امکان‌پذیر شد. اگر دانش موجود در اختیار همه کشاورزان قرار گیرد، اهداف عالیه قابل وصول است.

محمدمهدی قاسمی،رئیس موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهارداشت: غذا، دسترسی و استمرار تولید و پایداری سه مشخصه اصلی در این راستا است ، مقام معظم رهبری بیان کردند امنیت غذایی اولویت درجه یک کشور محسوب می‌شود و وقتی موضوعی اولویت درجه یک می‌شود، یعنی حتی از مباحث دفاعی نیز بالاتر است.

وی در خصوص کشاورزان نمونه و پیشرو نیز ادامه داد: این کشاورزان ثابت می‌کنند با همه مشکلات می‌توان به رکورد‌های تولید دست پیدا کرد، یک راه با دانش بومی و دیگری با دانش روز است؛ بخش کشاورزی اولویت اول نظام است، اما در صداوسیما تنها نیم ساعت در برنامه آموزش وقت برای این حوزه داریم، حداقل باید یک کانال تلویزیونی یا رادیویی داشته باشیم تا 5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی را تحت پوشش قرار دهیم ، امروز هم بالغ بر 85 میلیون نفر جمعیت داریم و 125 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی متوسط سن کشاورزان را بالای 55 سال عنوان کرد و افزود: در دانشگاه نیروی انسانی تربیت می‌کنیم اما در عرصه کشاورزی فعالیت زیادی ندارند، ما در برنامه هفتم تلاش کردیم تکالیفی را برای وزارت جهاد تعریف کنیم تا خلا عملکردی برطرف شود و بهره‌وری در حوزه کشاورزی افرایش پیدا کند.

قاسمی اظهارکرد: روستاها خالی شدند و به خوابگاه تبدیل می‌شوند؛ زیرا اقتصاد پایداری برای بخش روستایی و کشاورزی فراهم نکردیم، در مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مصوب کردیم که یکی از قوانین مترقی کشور است و می‌تواند یکی از ضعف‌های ما در حوزه کشاورزی را پوشش دهد.

وی گفت:بخش کشاورزی در مجموعه‌های دانش‌بنیان عقب است که هدف‌گذاری شده تا به این حوزه پرداخته شود و باید به سمتی حرکت کنیم تا اقتصاد کشاورزی ما که امروز معیشت‌ ‎محور است به کشاورزی صنعتی و تجاری تبدیل شود. برای این کار راه اول افزایش بهره‌وری و پر کردن خلا عملکرد و دوم ارزش افزوده‌ای است که باید از محصول کشاورزی به دست بیاوریم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: گاهی در برخی سطوح کوتاهی می‌شود که آینده کشور ما را با خطر مواجه می‌کند، باید در امنیت غذایی به این موضوع توجه داشته باشیم که محدودیت‌هایی در حوزه منابع آبی، خاکی و نیروی انسانی در کشور وجود دارد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید