افغانستان و ایران قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف- هرات را امضا کردند

در مراسمی با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی در کابل قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران امضا شد.
به گزارش اعتمادساز، اداره راه‌آهن افغانستان تحت مدیریت طالبان اعلام کرد که قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف – هرات میان این گروه و ایران امضا شده است.

این اداره با نشر اعلامیه‌ای گفته که این قرارداد سه‌شنبه شب (۱۸ مهرماه) از سوی بخت‌الرحمان شرافت، رئیس اداراه خط آهن طالبان و مصطفی رضایی رئیس کنسرسیوم ریلی ایران به امضا رسیده است.

به گفته این اداره، از هفته پیش‌رو کار ساخت فاز اول قطعه چهارم خواف – هرات نیز آغاز خواهد شد.

براساس قرارداد امضاشده، کنسرسیوم ریلی ایران عملیات انتقالات خط آهن خواف – هرات را انجام می‌دهد و در کنار گماشتن شماری از کارمندان فنی، چندین واگن قطار را نیز برای این خط آهن تدارک خواهد دید.

این اداره افزوده است: طرف ایرانی در این قرارداد متعهد شده است که حداقل در سال اول ۱۰۰هزار تن (کالا) از مسیر مذکور را انتقال دهد و تلاش کند سالانه ۱۰۰هزار متریک تن (آن را) افزایش دهد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر کشورمان در کابل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان «تفاهم‌های خوبی در ارتباط با نگهداری و بهره‌برداری از راه آهن خواف – هرات» صورت گرفته است.

با امضای این قرارداد افغانستان از طریق خط آهن خواف – هرات به شبکه خط آهن ایران، ترکیه و کشور‌های اروپایی متصل می‌شود و زمینه حمل و نقل کالا‌ها به طور عادی فراهم می‌شود.

استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه که به کابل سفر کرده‌اند در این مراسم حضور داشتند.

شهرآرانیوز

دیدگاهتان را بنویسید