افزون‌ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال در بورس زعفران تربت‌حیدریه معامله شد

مدیر شعبه کارگزاری بورس کالای ایران مستقر در تربت‌حیدریه گفت: مجموع معاملات از ابتدای امسال تاکنون بر روی ۱۷ نماد زعفران نگین ۸۲ هزار و ۸۹۸ کیلوگرم به ارزش ریالی ۴۰ هزار و ۵۲۶ میلیارد و ۶۷۵میلیون و ۸۰۷ هزار و ۴۶۰ ریال بوده‌ است.

به گزارش اعتمادساز، جواد پوریوسف افزود: از این میزان بیشترین حجم معاملات مربوط به زعفران نگین طلای سرخ به وزن ۴۱ هزار و ۷۰۷ کیلوگرم و به ارزش ریالی ۲۱ هزار و ۶ میلیارد و ۷۸۵ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۴۷۰ ریال بود.

وی ادامه داد: کمترین معاملات نیز مربوط به زعفران نگین آرنیکا به وزن ۶۴۳ گرم و به ارزش ریالی ۳۵۶ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۱۷۰ ریال بوده‌ است.

معاملات زعفران در قالب بورس کالا در تربت‌حیدریه از سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شده و اکنون ۲ شعبه کارگزاری بورس در این شهرستان فعال است.

بر اساس داده‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند.

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی در گستره تمام شهرستان‌های زاوه، مه‌ولات، خواف و رشتخوار، که از تربت‌حیدریه جدا شده‌اند، در مجموع افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزرعه زعفران وجود دارد و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی، به این خطه اختصاص دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید