استانداران خراسان رضوی و “ماری” ترکمنستان پیگیر رفع موانع همکاری‌های تجاری شده اند

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: استانداران خراسان رضوی و استان ماری ترکمنستان پیگیر رفع موانع همکاری های تجاری شده اند و قرار است هفته آینده هیاتی از خراسان رضوی با هدف ذکر شده عازم ماری ترکمنستان شود.

به گزارش اعتمادساز، احمد معصومی فر افزود: این سفر چهار روزه اواسط هفته آینده به ریاست یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی به مقصد شهر ماری یا همان “مرو”، مرکز استانی به همین نام در ترکمنستان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد:علاوه بر رفع موانع همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه، افزایش تبادلات مرزی و تجاری و طرح ایده های جدید برای بهبود روابط ۲ طرف از دیگر اهداف این سفر است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: در این سفر، چند سند همکاری بین ۲ هیات استانی امضا خواهد شد و بحث های خواهر خواندگی بین یکی از شهرهای خراسان رضوی و یکی از شهرهای استان ماری ترکمنستان نیز پیگیری می شود.

معصومی فر افزود: مسایل مربوط به پایانه های مرزی و بازارچه مرزی مشترک، فعالیت های گمرکی و ترانزیتی و موضوع گذرگاه (کریدور) شمال- جنوب با حضور کنشگران بخش خصوصی فعال در این حوزه و همچنین انعقاد موافقتنامه های علمی و دانشگاهی از دیگر مباحثی است که قرار است در این سفر مطرح شود.

وی ادامه داد: همکاری های زیست محیطی و مساله ریزگردها از جمله دیگر مباحث مورد علاقه برای گفت و گو در مرو است که البته ترکمنستان معتقد است منشا بخشی از ریزگردها مربوط به کشور ازبکستان است.

استان یک و نیم میلیون نفری “ماری” به مرکزیت شهر “مرویا ماری” در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر مرزی سرخس ایران در شمال شرق خراسان رضوی قرار دارد.

شهر مرو دومین شهر پرجمعیت ترکمنستان پس از عشق‌آباد، پایتخت این همسایه شمالی است.

استان ماری علاوه بر این که منطقه‌ای صنعتی در کشور ترکمنستان محسوب می‌شود، مهمترین بخشهای تاریخی آن کشور شامل مناطق مرو قدیم و “مارگوش” را در خود جای داده است.

کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در شمال ایران، با استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان مرز دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید