از کمترین نرخ بیکاری دو دهه اخیر تا کاهش بیکاری زنان و جوانان

ثبت نرخ بیکاری ۸.۲ درصد در پاییز ۱۴۰۲، کاهش ۱.۳ واحد درصدی اشتغال جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله و همچنین کاهش ۱.۵ واحد درصدی اشتغال زنان در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ از جمله تحولات بازار کار کشور در سال ۱۴۰۱ بوده است.

به گزارش ایرنا، موضوع اشتغال و بیکاری یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در سال ۱۴۰۱ بود. وعده دولت سیزدهم برای اشتغالزایی، از جمله عواملی بود که باعث شد شاخص اشتغال اهمیتی بیش از پیش داشته و به نوعی شاخصی برای سنجش کارآمدی دولت سیزدهم قرار گیرد.

آخرین آمار بدست آمده از وضعیت اشتغال و بیکاری کشور مربوط به پاییز ۱۴۰۱ است. گزارش مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این فصل به رقم بی سابقه ۸.۲ درصد کاهش یافته است. این رقم در حدود دو دهه پیشینه مرکز آمار در گردآوری آمارهای اشتغال و بیکاری، بی سابقه بوده است.

همانطور که پیداست، نرخ بیکاری ثبت شده در پاییز ۱۴۰۱ طی حدود دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. این نمودار همچنین نشان می‌دهد نوسان نرخ بیکاری در کانال کمتر از ۱۰ درصد برای چندین فصل پیاپی بی‌سابقه بوده است.

رکوردشکنی اشتغال بخش صنعت

آخرین گزارش مرکز آمار که در تشریح شاخص های بازار کار در پاییز ۱۴۰۱ منتشر شد نشان می‌دهد جمعیت شاغل در بخش صنعت با رکوردشکنی قابل توجهی به عدد بی‌سابقه ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۵۰ نفر رسیده است. این رقم نشان می‌دهد اشتغال در بخش صنعت نسبت به پاییز سال گذشته بیش از ۱۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

کاهش بیکاری و افزایش اشتغال جوانان در سال ۱۴۰۱

بررسی جزئی تر فراز و نشیب بازار کار کشور در سال ۱۴۰۱ اما حائز نکات دیگری است. افزایش اشتغال و کاهش بیکاری قشر جوان، یکی از مهمترین تحولات بازار کار در سال ۱۴۰۱ است. در همین رابطه آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال از تابستان تا پاییز ۱۴۰۱ معادل ۳.۸ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ تا ۳۵ سال از تابستان تا پاییز ۱۴۰۱ معادل ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است. مقایسه نقطه به نقطه نرخ بیکاری جوانان هم همین روند را تایید می‌کند. طبق آمارهای مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ معادل ۴.۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ معادل ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است. همه این موارد، گویای بهبود شاخص‌های اشتغال در گروه سنی جوانان است.

بهبود چشمگیر وضعیت اشتغال بانوان در سال ۱۴۰۱

یکی دیگر از نکات آمارهای اشتغال و بیکاری، بهبود چشمگیر شاخص‌های مربوط به اشتغال زنان در سال ۱۴۰۱ است. بررسی آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل از آن ۳ واحد درص کاهش داشته است. همچنین نرخ بیکاری زنان در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ کاهش ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این موارد، گویای بهبود شاخص‌های اشتغال زنان در سال ۱۴۰۱ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید