ازبکستان صادرات برق به افغانستان را به طور کامل از سر گرفت

پس از کاهش 50 درصدی انتقال برق از ازبکستان به افغانستان به علت تعمیرات در یکی از خطوط انتقال برق، مجددا صادرات برق به طور کامل از سر گرفته شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان به طور کامل صادرات برق به افغانستان را از سر گرفت.

هر چند رسانه‌های افغانستانی امروز اعلام کردند که توان انتقالی خط انتقال برق از ازبکستان به افغانستان 50 درصد کاهش یافته و در پی آن در 15 استان از شهر «کابل» وقفه‌هایی در انتقال برق آغاز شده است اما بر اساس گزارش بخش مطبوعاتی وزارت انرژی ازبکستان، علت کاهش 50 درصدی صادرات برای انجام امور تعمیراتی در یکی از خطوط انتقال برق به ظرفیت 220 کیلووات بوده است.

همکاری‌های ازبکستان و افغانستان در زمینه تامین انرژی با اهداف برقراری صلح در افغانستان استوار است. در این سند تعهدات طرفین به طور دقیق تعیین شده و صادرات به مقدار 2 میلیارد و 200 میلیون کیلووات ساعت برق در سال در نظر گرفته است.

سیستم واحد برق آسیای مرکزی به سیستم برق افغانستان فقط از طریق ازبکستان متصل شده است، یعنی برق تولیدی در کشورهای سیستم واحد برق می‌تواند فقط از طریق ازبکستان صادر شود.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بانک توسعه آسیا و افغانستان قراردادی را در مورد تامین مالی خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» از ازبکستان امضا کردند.

این خط انتقال برق امکان افزایش صادرات برق از ازبکستان به افغانستان را تا 70 درصد به عبارتی تا 6 میلیارد کیلووات ساعت در سال فراهم می‌کند. این خط انتقال برق همچنین «کابل» را کاملا به سیستم واحد برق آسیای مرکزی متصل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید