ارزش کالاهای صادراتی در خراسان رضوی از ۲۳ درصد فراتر رفت

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی این استان در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در وزن ۳۳ و پنج دهم درصد و در ارزش ۲۳ و هشت دهم درصد افزایش داشته است.

به گزارش اعتمادساز، جواد جعفری افزود: در این مدت ۲ میلیون و ۳۵۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های استان صادر شده است که کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان بوده اند.

وی عمده اقلام صادراتی از خراسان رضوی در این مدت را زعفران، پسته و تخم خوراکی پرندگان ذکر کرد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت ۲۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۹۶ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن پنج درصد کاهش اما در ارزش ۱۱ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، عمده اقلام وارداتی به خراسان رضوی تلفن‌های هوشمند، پنبه و «نخ یک لا» بوه است.

وی در خصوص میزان ترانزیت کالا از خراسان رضوی گفت: در ۱۰ ماهه امسال میزان کل حجم ترانزیت کالا در استان ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۸۶۱ تن بود که در مقایسه با پارسال هشت درصد افزایش یافت.

جعفری اظهار کرد: تراز بازرگانی خراسان رضوی در ۱۰ ماهه امسال مثبت و معادل ۷۵۲ میلیون دلار است.

وی خاطر نشان کرد: کل حجم تجارت خراسان رضوی در این مدت بیش از یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار بود که شامل یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار صادرات کالا و ۵۳۳ میلیون دلار واردات کالا می شود.

خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستان های شمالی درگز و سرخس با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی در مرز افغانستان و همچنین ۲ بازارچه مرزی در منطقه دوغارون دارد، مرز «شمتیغ» در خواف از مرزهای جدید رسمی خراسان رضوی است که اکنون گمرک آن به دلیل شرایط سیاسی افغانستان تعطیل است.

۲ گمرک سرخس و لطف‌آباد خراسان رضوی نیز در حوزه ترانزیت خروجی کالا از کشور، پس از بنادر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند، حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرکهای لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای ترکیه‌ای ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید