احیاء تمام گذرهای تشرف به حرم رضوی در قالب پیاده‌مداری

به گزارش اعتمادساز، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امسال تمام گذرهای تشرف احیا می‌شود که در قالب پیاده‌مداری است تا هم تحرک مردم زیاد شود و هم مسیر برای تشرف به سمت حرم مطهر در دسترس باشد.

حمید ضمیری اظهار کرد: در سال گذشته شورای شهر و شهرداری ۷هزار میلیارد تومان بدهی سنوات گذشته را پرداخت کردند که کار ارزشمند و بزرگی است. مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شد.

وی بیان کرد: در حوزه طرح‌های تفصیلی کاری پس از ۱۶ سال به سرانجام رسید و ما بعد از این توسعه شهر را به صورت برنامه‌ریزی شده خواهیم داشت. همه در تلاش هستند تا نقاط ضعف طرح‌های تفصیلی برطرف شود.

ضمیری با بیان اینکه ما در حال کار در زمینه سیمامنظر هستیم که بسیار مهم است، عنوان کرد: ما در سطح شهر آن هم شهر امام رضا(ع) شلختگی می‌بینیم. حدود ۶ ماه است قراردادی با دانشگاه آزاد اسلامی بسته شده و در حال تدوین برنامه هستند تا این برنامه‌ها تبدیل به ضوابط شود، بعد روی سیستم‌ها بنشیند و نقش خود را ایفا کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برنامه طرح بلندمرتبه‌سازی در مراحل انتهایی است، تا دو، سه ماه دیگر از مرحله شورا رد شده و برای تصویب می‌رود. این طرح نیز یکی از نیازهای شهر است، البته ما با یک‌‎سری ملاحظات شهر مذهبی در حال پیگیری آن هستیم. ما مراقب هستیم اتفاقاتی که اطراف حرم رخ داده دیگر اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه طرح پیشخوان زیارت را نیز داریم، تصریح کرد: پیشخوان زیارت ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد که ما در شورای شهر در بُعد کالبدی کار می‌کنیم تا بتوانیم عناصری را در تمام نقاط شهر ایجاد کنیم که در هر منطقه نمادها و عناصری از زیارت دیده شود، پیوند با حرم برقرار شود و فرد حس کند؛ در یک شهر زیارتی تردد می‌کند.

افزایش ۷ برابری بودجه احیاء اماکن تاریخی و محورهای تشرف

ضمیری خاطرنشان کرد: احیاء بافت‎‌ها و اماکن تاریخی و محورهای تشرف از دیگر برنامه‌های ما است. امسال بودجه این بخش را ۷ برابر کردیم. امسال تمام گذرهای تشرف احیا می‌شود که در قالب پیاده‌مداری است تا هم تحرک مردم زیاد شود و هم مسیر برای تشرف به سمت حرم در دسترس باشد.

ظرفیت پیاده‌مداری به سمت حرم مطهر رضوی توسعه می‌یابد

ایمان فرهمندی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم زیارت را تسهیل کنیم چند ابزار را به کارگیری کردیم. یکی از این ابزارها توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم است. طرح‌های مختلفی در این حوزه داریم، در حال بهسازی تمام گذرهای تشرف هستیم. در این زمینه در هر تصمیم باید به نحوی عمل کنیم که کرامت مردم تقویت شود. با همین رویکرد تلاش کردیم مشکلات مردم را در این حوزه شناسایی و برطرف کنیم. یکی از این موارد میدان بیت‌المقدس و تشرف به حرم است. حرم نقطه کانونی و هویت شهر مشهد است. زمانی شهر در حوزه حمل‌ونقل کارآمد خواهد بود که زیارت را به راحتی برای مردم فراهم کند اما در حوزه‌های دیگر نیز باید اینگونه باشد.

وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم زیارت را تسهیل کنیم چند ابزار را به کارگیری کردیم. یکی از این ابزارها توسعه ظرفیت‌های پیاده‌مداری به سمت حرم است. طرح‌های مختلفی در این حوزه داریم، در حال بهسازی تمام گذرهای تشرف هستیم که آخرین آن‌ها کوچه آیت‌الله خامنه‌ای و کوچه سرشور است. گذرهای تشرف متعددی در حال بازگشایی است که در طرح تفصیلی نیز به آن توجه شده و در حال بهسازی است. خیابان شهید نواب صفوی و طبرسی در حال بهسازی، افزایش ظرفیت و افزایش عرض پیاده‌رو است.

وی افزود: ما در حال ایجاد محدودیت برای خودروهای سواری و همچنین به طور جد پیگیر فاز یک خط سه قطار شهری هستیم. امسال ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای خط سه تخصیص دادیم تا ۶ کیومتر میانی آن از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) را در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم و با یک ایستگاه در باب‌الجواد(ع) دسترسی به حرم مطهر اتفاق بیفتد. با انجام این پروژه برای اولین بار در کشور دسترسی ریلی به یکی از حرم‌های مطهر اتفاق می‌افتد.

فرهمندی بیان کرد: ما در کوتاه‌مدت خطوط منتهی به حرم مطهر را تقویت کردیم. این خطوط در مناسبت‌ها در بیش از ۳۰ روز از سال خدمات رایگان ارائه می‌دهند. در بهسازی مسیرهای منتهی به حرم و میدان بیت‌المقدس طرحی وجود دارد که میدان بیت‌المقدس و خیابان شهید اندرزگو پیاده‌مدار شود که این کار از باب‌الجواد تا بازار امام رضا(ع) اتفاق می‌افتد و خیابان امام رضا(ع) از محدوده مهدیه به سمت پایین می‌رود و تراز زیرگذر حرم می‌شود. چند پروژه پشتیبان برای این کار تعریف کردیم که شامل تعریض و بهسازی خیابان‌های دانش شرقی و غربی، مسیرهای خروجی حرم مطهر و سه‌راه کاشانی است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید