آمریکا معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند

آمریکا در میانه مذاکرات وین با ادعای تسهیل گفت وگوها، معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند. اقدامی که البته توضیحات تکمیلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در بر داشت و وی اعلام کرد که تا زمانی که ایران به تعهدات برجامی خود بازنگردد، از این معافیت‌ها بهره‌مند نخواهد شد. این ماجرا واکنش رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی ایران را در پی داشت و نورنیوز در این خصوص نوشت: تعلیق چند تحریم هسته ای که هیچگونه تاثیر اقتصادی نیز به همراه نخواهد داشت بیش از آن که نشانه ای از حسن نیت آمریکا تلقی شود، آغاز بازی جدید مقصر نمائی است.

به گزارش آخرین خبر، در حالی که مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است، آمریکا با ادعای تسهیل در مسیر گفتگوهای فنی صورت گرفته، از بازگشت چند معافیت تحریمی در حوزه فنی هسته‌ای مرتبط با نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد و تاکید کرد که این ماجرا نباید به عنوان سیگنالی برای بازگشت ایالات متحده به برجام تفسیر شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.
وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.
این وزارتخانه مدعی شده است که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.
وزارت خارجه آمریکا افزوده است که این اقدام به صلاحدید سیاسی با در نظر گرفتن اهداف مزبور صادر شده و نه بر اساس تعهد یا به عنوان بخشی از یک توافق قبلی.
معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ این معافیت‌ها را لغو کرده بود.
یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آگاه از معافیت‌ها تحریمی ادعا کرد که این اقدام «در راستای منافع ملی حیاتی ما و همچنین به نفع منطقه و جهان» اتخاذ شده است.

در همین رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به برخی گزارش‌ها در خصوص از سرگیری معافیت‌های تحریمی ایران، گفت که استفاده از این معافیت‌ها مستلزم بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توییتری با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: «ما ایران را از تحریم‌ها معاف نکرده و نخواهیم کرد مگر این که این کشور به تعهدات خود در قالب برجام بازگردد. ما دقیقا همان کاری را کردیم که دولت سابق انجام داد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم به مسأله افزایش ریسک تولید گسترش تسلیحات و امنیت هسته‌ای در ایران بپردازند».

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: بازگرداندن معافیت‌های هسته‌ای که به ایران فرصت برخورداری از کمک‌های خارجی در این حوزه را می‌دهد، می‌تواند شتاب برنامه هسته‌ای این کشور را کم کند.
به گزارش ایتارتاس، وی در توضیح این مطلب افزود: مفاد واضح توافق هسته‌ای ایران کاملاً از سوی مخالفان، اشتباه تفسیر شده است. سیاست فشار حداکثری آمریکا عامل اصلی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و شاید بازگرداندن این معافیت، از سرعت آن بکاهد.
به نظر می‌آید که جواب اولیانوف، تا حد زیادی ادعای پرایس را به چالش می‌کشد، زیرا همانگونه که نماینده روسیه می‌گوید، کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران، پاسخی به بدعهدی‌های مکرر آمریکا و شرکای اروپایی اش بوده است.

اقدام آمریکا واکنش رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی ایران را نیز در پی داشت و نورنیوز در مطلبی نوشت: تعلیق چند تحریم هسته ای که هیچگونه تاثیر اقتصادی نیز به همراه نخواهد داشت بیش از ان که نشانه ای از حسن نیت امریکا تلقی شود،آغاز بازی جدید مقصر نمائی است. در حالی که هیئت های مذاکره کننده‌ در وین برای رایزنی های بیشتر به پایتختها بازگشته اند و پیشرفت مذاکرات عملا به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی آمریکا گره خورده، این اقدام نمایشی صرفا حرکتی برای کاهش فشارها بر واشنگتن و پیگیری بازی مقصر نمائی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید