آمریکا: بانک‌های بین‌المللی بدون ترس به افغانستان پول انتقال دهند

وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های بین‌المللی توصیه کرده است که برای اهداف بشردوستانه بدون ترس به افغانستان پول انتقال دهند.

به گزارش سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های بین‌المللی توصیه کرده است که برای اهداف بشردوستانه بدون ترس به افغانستان پول انتقال دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارت روز چهارشنبه (۱۳ دلو) گفته است که نهادهای‌ امدادی اجازه دارند بدون ترس از تحریم، به آموزگاران و کارکنان مراکز بهداشت در مؤسسات دولتی افغانستان پول پرداخت کنند.

این وزارت همچنین تراکنش‌های مربوط به طالبان را که شامل شبکه‌ی حقانی می‌شود و در فهرست سیاه قرار دارد، نیز مجاز دانسته است. این شامل مجوز ارایه‌ی کمک مستقیم به مردم افغانستان و هماهنگی در کمک‌ها است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در ماه‌های سپتامبر و دسامبر نیز مجوزهایی برای معافیت از تحریم‌ها به هدف ارایه‌ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صادر کرده بود. با این هم، بانک‌های بین‌المللی نسبت به انتقال پول به افغانستان و سازمان ملل متحد محتاط بوده‌اند.

اخیرا شورای پناهندگان نروژ گفته بود که محدودیت‌های مالی غرب که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان اعمال شده‌ است، از انتقال کمک‌های مالی به این کشور توسط نهادهای کمک‌رسان جلوگیری و میلیون‌ها نفر را از دریافت کمک‌های اضطراری محروم می‌کند.

به گفته‌ی این نهاد، دست‌رسی میلیون‌ها نفر به کمک غیرممکن خواهد بود، مگر این‌که وزارت خزانه‌داری امریکا و سایر آژانس‌های کمک‌کننده اقدام فوری انجام دهند تا بانک‌ها بتوانند نقل و انتقالات مالی بشردوستانه را تسهیل کنند.

تحریم‌های مالی امریکا از جمله مسدودشدن نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی و قطع کمک‌های خارجی در پی روی‌کارآمدن طالبان، منجر به گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان شده است. گفته می‌شود که بیش از نیمی از جمیعت کشور غذای کافی برای خوردن ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید