آمریکا از مذاکرات به دنبال امتیازات منطقه‌ای است

منظور غربی‌ها از توافق طولانی‌تر این است که بخش‌هایی از برجام که انقضای زمانی آن‌ها بعد از ۸ الی ۱۰ سال تمام می‌شود باید بیشتر باشد. بنابراین آن‌ها می‌خواهند متن برجام را تغییر دهند. این تغییر برجام است!

به گزارش روزنامه رسالت،فؤاد ایزدی کارشناس مسایل آمریکا گفت: اینکه غربی‌ها می‌گویند طرف ایرانی نمی‌خواهد به میز مذاکرات بازگردد صحیح نیست. ایران اعلام کرده اگر آمریکا به برجام برگردد ایران نیز بازمی‌گردد و این آمادگی را دارد. از طرفی با توجه به اینکه حجت‌الاسلام رئیسی قول‌های متعددی در حوزه اقتصادی داده است بخش زیادی از آن‌ها منوط به رفع تحریم‌هاست. بنابراین رفع تحریم‌ها می‌تواند به تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور کمک کند. لذا حتی اگر ازاین‌جهت نیز مسئله را موردبررسی قرار دهیم مشخص است که ایران خواهان احیای برجام است و رسماً این موضع را اعلام کرده و هم به‌صورت منطقی کاملاً مشهود است که این آمادگی از سوی طرف ایرانی وجود دارد.

مشکل اساسی این است که طرف آمریکایی نمی‌خواهد به برجام بازگردد و این را گاهی مواقع می‌گویند. گاهی می‌گویند ما می‌خواهیم به برجام بازگردیم و گاهی می‌گویند توافق قوی‌تر و طولانی‌تر می‌خواهیم.

وی افزود: منظور غربی‌ها از توافق طولانی‌تر این است که بخش‌هایی از برجام که انقضای زمانی آن‌ها بعد از ۸ الی ۱۰ سال تمام می‌شود باید بیشتر باشد. بنابراین آن‌ها می‌خواهند متن برجام را تغییر دهند. این تغییر برجام است!   درخواست آن‌ها برای قوی‌تر شدن برجام نیز به این معناست که فراتر از بحث‌های هسته‌ای نیز امتیاز می‌خواهند و این نکته حتی در صحبت‌های رهبری نیز شنیده‌شده است و خود غربی‌ها صراحتاً در زمان‌های مختلف اعلام کرده‌اند. آن‌ها اصرار دارند که برخی از بحث‌های منطقه‌ای را نیز در برجام بیاورند.

تحلیلگر مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: ازاین‌جهت مشکل، طرف مقابل است. اصطلاحی در مذاکرات داریم که می‌گویند مذاکرات باید با «حسن نیت» انجام شود. آمریکایی‌ها با حسن نیت برخورد نمی‌کنند زیرا حرف و عملشان کاملاً متفاوت است. اگر می‌خواستند به برجام بازگردند همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری بایدن که به توافق پاریس بازگشتند به برجام نیز برمی‌گشتند.

دلیل عدم بازگشت آمریکا به برجام، تأکید بر امتیازات بیشتر و توافقی طولانی‌تر است وی تصریح می‌کند: درنتیجه عدم بازگشت آن‌ها دلیل دارد و دلیلش نیز این است که از برجام فعلی عبور کرده‌اند، قصد دارند امتیازات بیشتری بگیرند و توافق جدید می‌خواهند اما چون نمی‌توانند صراحتاً و رسماً این حرف را اعلام کنند مواضعشان ضدونقیض است. ایزدی در انتها متذکر می‌شود که بایدن تاکنون سیاست‌های ترامپ را ادامه داده است و حتی بایدن تحریم‌های جدیدی را نیز اعمال کرده است و هدف آن‌ها ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران است. آمریکا حتی در مورد چین و روسیه نیز آن سیاست‌های دوران ترامپ را ادامه داده است. بنابراین تغییر محسوسی در سیاست خارجی آمریکا رخ نداده و این دیدگاه صرفاً حرف ما نیست.

دیدگاهتان را بنویسید