آفت سن غلات مزارع رشتخوار خراسان رضوی نابود شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: سن غلات در روزهای نخستین فروردین امسال در مزارع گندم و جو این شهرستان، مشاهده شده است که بی‌درنگ قبل از تخم‌ریزی، از تکثیر آن جلوگیری و نابود شد.

به گزارش اعتمادساز، علیمردان خزاعی افزود: وظیفه ما اطلاع‌رسانی بود و کشاورزان نیز از نظرهای ترویجی کارشناسان این اداره به موقع استفاده کرده و وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: هفته گذشته و همزمان با سرتاسر استان خراسان رضوی نیز، اجرای رزمایش مبارزه با آفت سن غلات و رژه خودرویی با کمک دیگر دستگاه‌های مرتبط نظیر دامپزشکی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، سپاه و بسیج سازندگی، کارشناسان طرح همگام با کشاورز، پلیس راهور و نیروی انتظامی در مزارع این شهرستان برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: در این عملیات، مبارزه شیمیایی در مزرعه آلوده به آفت سن غلات در سطح ۱۲ هکتار انجام شد.

خزاعی، سن غلات را یکی از مخرب‌ترین آفات شناخته شده دانست و افزود: اگر به موقع با این آفات مبارزه نشود، خسارات جبران ناپذیری برای مزارع خواهد داشت و از اوایل فصل بهار و با افزایش دما در مزارع، شروع به طغیان می‌کند.

وی با بیان این که غلاتی چون گندم و جو از جمله محصولات راهبردی محسوب می شود و باید به بهترین نحو کاشت و برداشت شود ادامه داد: به طور قطع، کنترل سن غلات در مرحله مادری به ویژه با استفاده از سموم “میکروکپسول”، به دلیل ماندگاری زیاد در مزرعه بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار مساحت تمامی اراضی کشاورزی رشتخوار را ۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان چهار هزار و ۷۰۰ هکتار به گندم و سه هزار و ۵۰۰ هکتار به کاشت جو اختصاص یافته و امسال محصول غله دیگری در این منطقه کاشت نشده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید