آزادی بیش از ۵۰ زندانی در ماه رمضان در خراسان رضوی

رئیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی گفت: از ابتدای ماه رمضان بیش از ۵۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شده‌اند.

 به گزارش اعتمادساز، جواد غفوریان طوسی شب گذشته در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد «پویش سفیران آزادی» که در هتل سی‌نور مشهد برگزار شد، بیان کرد: ما در استان 730 نفر زندانی جرایم غیرعمد داریم.

وی ادامه داد: از این تعداد، 79 نفر به دلیل تعویق در پرداخت اقساط مهریه، 29 نفر به دلیل عدم پرداخت نفقه و 7 نفر نیز به دلیل دیه زندانی هستند.

رئیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از 600 نفر از این زندانیان به دلیل جرایم مالی در زندان هستند اضافه کرد: ما دیگر به دلیل جرایم مالی کسی را در زندان نگه نمی‌داریم و آمار آن‌ها در زندان‌های استان تقریبا صفر است.

غفوریان طوسی با بیان اینکه در کل استان 34 زندانی زن داریم که 30 میلیارد تومان بدهکاری دارند، عنوان کرد: از ابتدای ماه رمضان، بیش از 50 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را آزاد کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، یک فهرست 50 نفره را در دستور کار داریم که حدود 70 میلیارد تومان بدهکاری دارند. بنای ما این است که تا عید فطر آن‌ها را آزاد کنیم.

رئیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی با بیان اینکه برای آزادی زندانی، باید بخشی توسط خود زندانی و بخشی توسط شاکی گذشت شود، عنوان کرد: می‌توان از تسهیلات بانکی و همچنین از اعسار استفاده کرد.

غفوریان طوسی افزود: سال گذشته برای آزادی 522 نفر که حدود ‌300 میلیارد تومان بدهکاری داشتند، تنها 40 میلیارد تومان از کمک‌های مردمی بلاعوض استفاده کردیم.

وی یکی از شرایط برای کمک به زندانیان را استحقاق و رسیدن مبلغ بدهی آنها به حد نصاب اعلام و تصریح کرد: تلاش ما بر این است که زندانی تا سقف بالای 100 میلیون تومان و حتی در ماه رمضان تا 200 میلیون تومان در زندان نداشته باشیم. همچنین تلاش می‌کنیم این ارقام را افزایش دهیم.

رئیس ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی در خصوص اولویت‌های آزادی زندانیان گفت: ما کسی را در نوبت نگه نمی‌داریم و اگر شرایط فرد به حد نصاب شیوه‌نامه برسد، آزاد می‌شود. مادران زندانی، مردان بالای 75 سال، جانبازان بالای 25 درصد و خانواده درجه یک شهدا در اولویت قرار دارند.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد نیز در خصوص بحث مالیات بر طلا گفت: ما با مالیات مشکل نداریم، اما برخی زمان‌ها مشکلاتی ایجاد شده و یک ممیز موجب مالیات نجومی می‌شود.

یوسف تقی‌زادگان افزود: مبنای این مالیات چیست؟ آیا فروش ما و وضعیت بازار بهتر شده و رکود حذف شده است؟ در حال حاضر دولت نیاز به بودجه دارد و بودجه را بر اساس مالیات تعیین کردند، بنابراین فشار مضاعفی به واحدهای صنفی ما وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: دو سامانه مالیاتی وجود دارد. یکی مودیان مالیاتی است که ما مشکلی با آن نداریم. بیش از 600 نفر از واحدهای صنفی ما وارد این سامانه شدند و مشکلی ندارند. دومی سامانه جامع تجارت است که اگر این کار انجام شود، هر فردی که یک یا دو بار خرید و فروش طلا انجام دهد، یک مودی مالیاتی می‌شود حتی افراد عادی البته ما پیگیری‌هایی انجام دادیم.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد ادامه داد: نام این کار را مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشتند، در حالی که در صنف طلا و جواهر قاچاق وجود ندارد. در بازار کالایی به نام قاچاق وجود ندارد و طلای خارجی نداریم، همه کالاهای ما ایرانی هستند. از سال گذشته تاکنون بیش از 100 پروانه ابطال کردیم و بنکداران نیز در حال جمع‌آوری طلای خود از بازار هستند.

تقی زادگان در خصوص آمار آزادسازی زندانیان در پویش سفیران آزادی گفت: در سال اول این پویش، بیش از 65 نفر و در سال گذشته بیش از 110 نفر آزاد شدند. در سال گذشته به دلیل آزادسازی زندانیان در دسته‌های مختلف، این تعداد به بیش از 200 نفر رسید.

وی در خصوص تاریخ برگزاری پویش و میزان کمک‌های جمع‌آوری‌شده نیز یادآور شد: امسال تصمیم گرفتیم 27 ماه رمضان را برای این پویش انتخاب کنیم. تاکنون در سومین مرحله پویش، حدود 5 میلیارد تومان جمع‌آوری شده است که با برگزاری مراسم، این مبلغ افزایش خواهد یافت و می‌توانیم تعداد بیشتری زندانی را آزاد کنیم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید