واکنش جهانی به تحریم‌های آمریکا علیه دادگاه لاهه عدالت ستیزی ترامپ

اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری از تحریم آمریکا علیه دادگاه کیفری بین‌المللی انتقاد کردند. آمریکا تهدید کرده در صورت ادامه تحقیقات دیوان کیفری لاهه علیه فعالیت سربازانش در افغانستان، این نهاد را تحریم خواهد کرد. دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه روز جمعه 23 خرداد (12 ژوئن) در واکنش به تحریم‌های وضع شده آمریکا علیه کارکنان این نهاد اعلام کرد این تحریم‌ها «غیرقابل قبول» است و تاثیری روی احکام دادگاه کیفری بین‌المللی نخواهد گذاشت.
دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه همچنین گفته است به‌رغم تحریم‌هایی که دونالد ترامپ علیه این دادگاه وضع کرده به فعالیت خود ادامه خواهد داد. رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه 22 خرداد (11 ژوئن) طی حکمی اعمال تحریم علیه مقامات دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه را به دلیل تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان را تصویب کرد.
ترامپ مقامات این دادگاه بین‌المللی را تهدید كرد که اگر بدون رضایت واشنگتن در باره عملکرد سربازان آمریكایی در افغانستان تحقیق كنند، از سوی آمریکا تحت مجازات‌های اقتصادی قرار خواهند گرفت.
کاخ سفید همچنین اعلام کرد که بر اساس این حکم دارایی‌های مقامات این دادگاه بین‌المللی در آمریکا مسدود می‌شوند. در این حکم همچنین رئیس جمهوری ایالات متحده محدودیت صدور ویزای ورود به آمریکا را برای این مقامات و وابستگان آنها تصویب کرده است. در این حکم آمده است که «ایالات متحده تمام اقدامات لازم را برای محافظت از شهروندان و متحدان خود در برابر آزار و اذیت غیرقانونی این دادگاه انجام خواهد داد».
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور اجازه نمی‌دهد آمریکایی‌ها توسط این «شبه دادگاه» تهدید شوند.
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم گفته است حکم دونالد ترامپ برای تحریم دیوان کیفری لاهه در حمایت از شهروندان این کشور بوده و استقلال و امنیت کشور را تضمین می‌کند. وزیر دفاع آمریکا گفته است اعضای ارتش در این دادگاه حضور پیدا نخواهند کرد.
اتحادیه اروپا و فعالان حقوق بشر اقدامات دولت آمریکا، علیه دادگاه عالی کیفری لاهه را محکوم کردند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تحریم آمریکا علیه دادگاه کیفری لاهه انتقاد کرده و گفته است تحریم‌های اعلام شده نگرانی جدی را برانگیخته است.
علت شروع تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی، احتمال وقوع جنایات جنگی در افغانستان است. دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در ماه مارس سال جاری (حدود سه ماه پیش) طی حكمی اعلام کرد كه تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان می‌تواند درباره كارمندان سازمان امنیت آمریکا، سازمان سیا، نیز انجام شود. دادستان این دادگاه همچنین اعلام کرد ممکن است به طور رسمی درباره جنایات جنگی احتمالی در زندان‌های مخفی نیروهای مسلح ایالات متحده در خارج از افغانستان در لهستان، رومانی و لیتوانی نیز تحقیق شود.

دیدگاهتان را بنویسید