معاون فرهنگی استاندار خراسان رضوی: دسترسی مردم به کتاب باید آسان شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: باید با چاره اندیشی دسترسی مردم به کتاب تسریع و تسهیل شود.

به گزارش اعتمادساز، حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد روز پنجشنبه در آیین آغاز به کار کتابخانه سیار “پیک دانایی ۹” مشهد افزود: انتشار کتابهای صوتی و به روز رسانی منابع می‌تواند از جمله راهکارهای موثر در این مسیر باشد.

وی اضافه کرد: ایجاد پایگاه‌ها و رویکردهای اجتماعی با نسل جدید کتابخانه‌ها نقش امدادرسانی کتاب را در جامعه تثبیت می‌کند و می‌تواند تنفس‌گاه و فرصت خوبی برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: کتابخانه های سیار عامل موثری برای حرکت پرشتاب‌تر در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.

گنابادی نژاد افزود: حاشیه نشینی در کلانشهرها از مسایل مهم و قابل توجهی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست و حاشیه شهر مشهد برخلاف دیگر شهرها، از ظرفیت مناسبی در حوزه‌های مختلف برخوردار است از این رو آنچه که این مناطق را مهجور می‌کند عدم جریان مستمر خدمت‌رسانی است.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های سیار نقاط ضعف ارائه خدمات را در مناطق کم برخوردار پوشش می دهند از این رو باید نسبت این خدمات با جمعیت حاشیه شهر متناسب باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی گفت: اگر بسته خدمات جامع، کامل و روزآمد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی آماده شود، حرکت در این مسیر هموارتر می شود.

گنابادی نژاد افزود: امروز جریان کتاب و کتابخوانی از اختلالاتی برخوردار است که در سراسر جهان فراگیر شده است و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد و عوامل مختلفی نظیر فضای مجازی، تغییر سبک زندگی و تغییر وضعیت معیشتی ‌در شکل گیری این اختلالات تاثیرگذار بوده است اما نباید در این مسیر ناامید شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: یکی از سیاستهای مجموعه کتابخانه های عمومی در استان توجه به مناطق کم برخودار و تحقق عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی در آن مناطق است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: کتابخانه‌های سیار در راستای ارتقای سطح سواد جامعه موثر هستند، محل استقرار کتابخانه‌های سیار در روستاها در مدارس است و می‌توان با استفاده از همدلی و هم‌افزایی در این زمینه شاهد رویدادهای موثر فرهنگی در آینده باشیم.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد هم در این آیین گفت: کتابخانه سیار پیک دانایی ۹ شهرستان مشهد، سی و نهمین کتابخانه این شهرستان است.

محمدرضا بدیع زادگان با اشاره به فعالیت پنج کتابخانه سیار در شهرستان مشهد اضافه کرد: ۲۵ نقطه از شهرستان مشهد که فاقد کتابخانه هستند از طریق کتابخانه های سیار خدمات کتابخانه‌ای دریافت می کنند.

وی ادامه داد: ۳۹ باب کتابخانه نهادی و ۲۸ باب کتابخانه مشارکتی در شهرستان مشهد در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای هستند و خراسان رضوی و شهرستان مشهد به واسطه فعالیت کتابخانه های سیار و میزان امانت در سطح کشور حائز رتبه برتر است.

کتابخانه سیار پیک دانایی ۹ شهرستان مشهد به منظور تحقق عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی در مناطق فاقد کتابخانه به روستاهای “سیاسک، قرقی علیا، فریزی، اسماعیل آباد” و شهرک “مهرگان” خدمات کتابخانه‌ای ارائه می دهد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید